PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej im. Wł. St.
Reymonta
w Solcu
ROK SZKOLNY 2018/2019
Solec 2018
Spis treści
I. PODSTAWA PRAWNA.........................................................................................................3
1. Obowiązujące akty prawne………………………………………………………………….3
2. Dokumenty szkolne…………………...……………………………………………………..4
II. SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ WYCHOWAWCZYCZO-
PROFILAKTYCZNYCH…………………………………………………………………..….5
III. PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA PROGRAMU……..……………………………….…....6
IV. MISJA SZKOŁY…………………………….……………………………………..…..….7
V. SYLWETKA UCZNIA I MODEL ABSOLWENTA……………......…..........….….……10
VI. CELE GŁÓWNE……………………………………………………………...…….……12
1. Działania wychowawczo-profilaktyczne realizowane w roku szkolnym 2018/2019….…15
VII. ZADANIA I OBOWIĄZKI PODMIOTÓW REALIZUJĄCYCH PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY…………………………………………...…….16
VIII. CELE SZCZEGÓŁOWE………………………………………….……………………20
IX. METODY EWALUACJI...................................................................................................21
X. ZAŁĄCZNIKI
1.Harmonogram realizacji zadań zapisanych w programie wychowawczo-profilaktycznym.
2. Plan Pracy Szkoły.
3. Kalendarz uroczystości szkolnych.
I. PODSTAWA PRAWNA
1.
Obowiązujące
akty prawne
· Ustawa Prawo Oświatowe z 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (dz. U. 1249).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r. poz. 356).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649).
· Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Dz. U. nr 78 poz. 483 ze zm.).
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. 1991 nr 120 poz. 526).
· Ustawa z 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1379) .
· Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).
· Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. poz. 487).
· Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 783).
· Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 298).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578).
·
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok
szkolny 2017/2018.
· Statut Szkoły Podstawowej im. Wł. ST. Reymonta w Solcu.
· Analizy środowiskowe mające na celu rozpoznanie oczekiwań rodziców i potrzeb dziecka w sferze opiekuńczo- wychowawczej.
· Wnioski Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców.
· Statut Szkoły,
· Koncepcja Pracy Szkoły,
· Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny na rok szkolny 2017/2018,
· Wewnątrzszkolny System Oceniania,
· Wyniki nadzoru pedagogicznego, sprawowanego przez Dyrektora Szkoły,
· Wnioski z pracy zespołów zadaniowych oraz zespołu wychowawczego,
· Wnioski z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej,
· Opracowania ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
realizowanych w roku 2017/2018.
II.
SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNYCH
Zadania wychowawczo-profilaktyczne realizowane są w ramach:
·lekcji wychowawczych,
·lekcji przedmiotowych,
·zajęć pozalekcyjnych: kół zainteresowań, godzin wyrównawczych, SKS-ów, zajęć świetlicowych, lekcji bibliotecznych, warsztatów,
zajęć sportowych, zajęć WDŻWR,
·wycieczek przedmiotowych
i krajoznawczych,
·współpracy z rodzicami, która obejmuje:
- natychmiastowy kontakt w niepokojących sytuacjach wychowawczych (telefoniczny,
listowny, osobisty),
- stały kontakt podczas zebrań, okresowych spotkań i konsultacji,
- stały kontakt i współdziałanie z Radą Rodziców,
- spotkania z pedagogiem szkolnym i psychologiem,
·pracy
Samorządu Uczniowskiego,
·wystaw prac plastycznych, inscenizacji teatralnych przygotowywanych przez uczniów
na terenie szkoły,
·wyjść do placówek kulturalno-oświatowych – wyjazdy do teatru, muzeum, kina,
·indywidualnej pracy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem,
·współpracy z instytucjami wspierającymi funkcjonowanie szkoły i rodziny:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Sąd Rodzinny, GOPS, PCPR, Rodzinny Dom
Dziecka, Policja, Straż Pożarna, Poradnia NZOZ Medicus, Powiatowa Stacja Sanitarno-
Epidemiologiczna, Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Soleckiej),
·zajęć grupowych o charakterze psychologiczno-edukacyjnym i terapeutycznym (zajęcia
korekcyjno-kompensacyjne i zajęcia rewalidacyjne),
·akcji charytatywnych
i ekologicznych,
·zawodów i imprez sportowych,
·festynów,
·rekolekcji,
·prowadzenia filmoteki i kroniki szkolnej,
·stałego uaktualniania
strony internetowej.
III.
PODSTAWOWE
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Podstawowym celem programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w Szkole Podstawowej im. Wł. St. Reymonta jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Zadania zawarte w programie mają służyć wzmacnianiu w uczniu poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej i regionalnej, a także mają wspomagać we wprowadzaniu go w świat altruizmu, patriotyzmu, godności własnej i poszanowania godności innych oraz szacunku dla życia i rodziny.
Program opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
· ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych, rodziców,
· wyników ewaluacji (wewnętrznej, zewnętrznej),
· wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Dyrektora,
· ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2017/2018,
· wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych,
· uwag, spostrzeżeń i wniosków nauczycieli, uczniów, rodziców.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
· powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
· zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
· respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski),
· współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (udział organizacji, stowarzyszeń oraz instytucji pomocowych wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
· współodpowiedzialność wszystkich podmiotów za efekty realizacji programu,
IV.
MISJA
SZKOŁY
Misją naszej szkoły jest kształcenie i wychowywanie uczniów we współpracy z ich rodzicami, w duchu wartości, wyrastających z polskiego dziedzictwa kulturowego, w poczuciu odpowiedzialności za siebie i za innych, w miłości Ojczyzny przy jednoczesnym kształtowaniu umiejętności rozumienia i poszanowania innych kultur. Nasza szkoła pragnie wspomagać swoich wychowanków w ich wszechstronnym rozwoju intelektualnym, moralnym, społecznym i emocjonalnym. Dążymy do tego, aby harmonijnie realizowała ona funkcję dydaktyczną, wychowawczą oraz opiekuńczą, stwarzając możliwość aktywnego rozwoju wszystkich talentów i sfer osobowości ucznia, służąc mu znakomitą kadrą nauczycielską oraz kompetentną pomocą pedagogiczną, psychologiczną i duchową.
Szkoła
Podstawowa im. Wł. St. Reymonta w Solcu to szkoła z przyszłością
i perspektywami na lepsze jutro. Dyrektor poprzez swoją pracę, pracę kadry
pedagogicznej, zespołu obsługi i sekretariatu oraz we współpracy z rodzicami
będzie robił wszystko aby szkoła reprezentowała:
· wysoki poziom nauki poparty wynikami uczniów, wynikami uzyskanymi z egzaminów gimnazjalnych, konkursów przedmiotowych, szkolnych, międzyszkolnych i sportowych,
· bogatą gamę zajęć pozalekcyjnych,
· zatrudniała kadrę z wysokimi kwalifikacjami,
· rodzice byli partnerami w podejmowaniu przez szkołę decyzji,
·
żeby postać Reymonta –
patrona szkoły była wzorem do naśladowania
w kultywowaniu polskiej wsi,
· dzieci uczyły się godności człowieka, tolerancji, odpowiedzialności, sprawiedliwości, posługiwania się tylko prawdą, pozytywnie myślały,
·
aby poprzez szukanie
partnerskich szkół i wymiany międzynarodowe dzieci miały szansę odwiedzić
najdalsze zakątki świata, poznawać język, kulturę
i tradycję innych narodów,
· szkoła nasza poprzez wyrównanie szans z młodzieżą wiejską ma otwierać drzwi do lepszego przyszłego życia.
Szkoła pielęgnuje piękno w każdym uczniu, który jako jej absolwent często wraca
do niej w miłych wspomnieniach. Jest to miejsce rozwijające
zainteresowania
i marzenia. Nasza szkoła pokazuje, jak się uczyć i samodzielnie zdobywać
wiedzę, jak radzić sobie w
zmieniającej się rzeczywistości. Pokazuje, jak być otwartym na drugiego człowieka,
szanować jego prawa, tolerować poglądy. Będziemy robić wszystko aby w
naszej szkole chciało się przebywać zarówno w czasie obowiązkowych zajęć, jak i na zajęciach rozwijających talenty.
Aby uczęszczanie do takiej szkoły dawało tylko radość i przygotowywało do
życia w świecie dorosłych. Szkoła Podstawowa w Solcu to droga wspólnych działań
Dyrektora, Rady Pedagogicznej, dzieci oraz Organu Prowadzącego szkołę i Organu
Nadzorującego ją. Każde dziecko w
tej szkole ma zapewnione warunki rozwoju umiejętności i postaw, które są
niezbędne w dalszym etapie nauki i które kształtują wrażliwość na potrzeby
drugiego człowieka i środowiska.
Realizację celów dydaktycznych i wychowawczych w naszej szkole zapewnia odpowiedni wybór
programów nauczania, wykwalifikowana kadra pedagogiczna, nie przepełnione klasy a co za tym idzie indywidualne podejście do każdego dziecka
oraz przyjazna atmosfera oparta na wzajemnej akceptacji.
Szkoła zapewnia bezpieczne warunki rozwoju psychicznego i fizycznego,
a różnorodność zajęć pozalekcyjnych powoduje, że uczeń chętnie w nich
uczestniczy i ma satysfakcję z pobytu tutaj. Podejmowane przez szkołę
działania, umożliwiają uczniom odkrywanie świata i ich miejsca w świecie w
sposób niekonwencjonalny, wieloaspektowy i twórczy, tworząc zintegrowany,
holistyczny obraz rzeczywistości. Działania te motywują do poszukiwania prawdy,
dobra i piękna w świecie.
Dyrektor,
nauczyciele, dzieci, rodzice, Wójt Gminy Gostynin oraz wszyscy Partnerzy
z którymi mamy możliwość współpracować pragną spełniać dziecięce marzenia,
rozbudzać
w dziecku uczniowską ciekawość, motywować do podejmowania pozytywnych
działań i rozwijania
wszelkich zainteresowań. Robimy wszystko aby szkoła nasza była miejscem, w którym dziecko jest bezpieczne, z dala
od wulgaryzmów, przemocy i narkotyków.
Szkoła nasza zapewnia
uczniom:
· edukację, wychowanie oraz opiekę na wysokim poziomie,
· naukę języków już od najmłodszych klas ( j. angielski, j. niemiecki),
· naukę w kolorowych, dobrze wyposażonych salach,
· nowocześnie wyposażoną bibliotekę z czytelnią,
· nowoczesną pracownię językową,
· nowoczesna pracownię komputerową,
· szeroką gamę zajęć pozalekcyjnych,
· rozrywki kulturalno-oświatowe: wycieczki, rajdy, biwaki, wyjazdy na Zieloną Szkołę,
· udział w wymianach międzynarodowych,
·
bezpieczny i atrakcyjnie urządzony plac zabaw
dla dzieci młodszych
z wykorzystaniem do zajęć w terenie,
· nowoczesne boisko,
· stronę internetową, za pomocą, której rodzice mogą mieć stały kontakt ze szkołą,
· pomoc pedagoga w sytuacjach trudnych wychowawczo,
· łączenie tradycji z nowoczesnością,
· popularyzowanie twórczości Reymonta – patrona szkoły,
· rozwijanie uzdolnień twórczych i doskonalenie umiejętności recytatorskich,
· rozbudzanie wrażliwości na piękno prozy Reymonta,
· promowanie młodych talentów,
· naukę tańców i piosenek ludowych,
· wzbogacenie wiedzy na temat historii regionu (zwyczajów, obrzędów, obyczajów ),
· wychowanie ucznia, który jest otwarty, wrażliwy, tolerancyjny i potrafi właściwie funkcjonować w otaczającym go świecie.
Szkoła nasza nie tylko ma uczyć dzieci tego co niesie ze sobą podstawa programowa, chcemy dzielić się z dziećmi i rodzicami swoją wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem. Włączamy i pragniemy dalej włączać naszych uczniów w projekty i przedsięwzięcia, które pozwolą im rozwijać swoje umiejętności oraz wzbogacać wiedzę szeroko wykraczającą poza progi szkolnych schematów.
V.
SYLWETKA UCZNIA
I MODEL ABSOLWENTA
Nasza szkoła dąży do tego, aby jej uczeń, wychowanek i absolwent był człowiekiem dojrzałym pod względem moralnym, intelektualnym, emocjonalnym, społecznym i obywatelskim, powinien być osobą twórczą, samodzielną i odpowiedzialną, prawą, uczciwą i kulturalną; młodym człowiekiem, pragnącym wciąż kształcić się w sferze intelektualnej i rozwijać swoją osobowość.
Uczeń naszej szkoły
jest:
zna:
potrafi:
Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Wł. St. Reymonta w Solcu jest przygotowanie absolwenta, który:
VI.
CELE
GŁÓWNE
Zadanie wychowania dzieci leży przede wszystkim po stronie rodziców, a szkoła stanowi w tym względzie istotne wsparcie. Rolą nauczycieli w pracy wychowawczej jest wspieranie rodziców w wychowaniu mającym na celu budowanie postaw społecznych i rozbudzanie strony poznawczej ucznia, ukształtowanej na poszukiwaniu dobra i prawdy. Szkoła prowadzi działania z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganie ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze intelektualnej, moralnej, społecznej i emocjonalnej.
Realizacja tych celów dokonuje się przez działania wychowawcze, edukacyjne, informacyjne i profilaktyczne.
Działania wychowawcze obejmują:
1) współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u
uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i
odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości
w życiu, a decyzje w tym zakresie
podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
3) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego
systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego
stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
4) wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz
społecznością lokalną,
5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie
prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli,
wychowanków i
wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami
oraz nauczycielami i wychowawcami,
6) doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania
podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz
warsztatowej pracy z grupą uczniów,
7) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz
rodziców lub opiekunów,
8) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość
udziału w działaniach z zakresu
wolontariatu,
9) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze, sztuce
narodowej i światowej,
10) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na
celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działania edukacyjne obejmują:
1)
poszerzenie
wiedzy rodziców lub opiekunów na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia
psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania
środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych, a
także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
2)
rozwijanie i
wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
3)
kształtowanie
u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie
ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
4)
kształtowanie
samodzielności, kreatywności i innowacyjności,
5)
kształtowanie
krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji
w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
6)
prowadzenie
wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w
zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
7)
doskonalenie
kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego
wieku rozwojowego.
Działania informacyjne
obejmują:
1)
dostarczenie
aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na
temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z
przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych,
środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń
cywilizacyjnych,
2)
udostępnienie
informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich
rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
3)
przekazanie
informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom
i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z
dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
4)
informowanie
uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach
postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i
placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działania profilaktyczne
obejmują:
1)
wspieranie
wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia
oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych
niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych,
2)
wspieranie
uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną,
środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko
zachowań ryzykownych,
3)
wspieranie
uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które
nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
4)
realizowanie
wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów
profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb
indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, o których mowa w Krajowym Programie
Przeciwdziałania Narkomanii,
5)
przygotowanie
oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej
formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia
samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
6)
kształtowanie
i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez
uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
7)
doskonalenie
zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji
profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań
ryzykownych,
8)
włączanie, w
razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy
o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych.
1.
Działania wychowawczo-profilaktyczne
realizowane w roku szkolnym 2018/2019
W
bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej
są ukierunkowane na:
·
wspomaganie
rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
·
zapoznanie
z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
·
przygotowanie
uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
·
rozbudzanie
poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
·
pomoc
uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym,
·
przeciwdziałanie
uzależnieniom oraz kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
·
przeciwdziałanie
pojawianiu się zachowań ryzykownych, w tym korzystanie
ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu
i narkotyków),
·
eliminowanie
z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
·
zapobieganie
niebezpieczeństwu związanego z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów
komórkowych i telewizji,
·
znajomość
zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
·
znajomości
zasad prawidłowego zachowania na wypadek zagrożenia pożarem, atakiem
terrorystyczny,
·
rozwijanie
kompetencji cyfrowych uczniów, ze szczególnym naciskiem na bezpieczne i
odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci,
·
kształcenie
zawodowe, przygotowanie uczniów do dalszej drogi zawodowej oparte na ścisłej
współpracy z doradą zawodowym.
VII.
ZADANIA I OBOWIĄZKI PODMIOTÓW REALIZUJĄCYCH
PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
1.
Dyrektor szkoły:
·
stwarza
warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
·
sprawuje
opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego
poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej
i opiekuńczej szkoły,
·
inspiruje
nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu
innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których
celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
·
stwarza
warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji,
·
współpracuje
z zespołem wychowawców, pedagogiem oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga
nauczycieli w realizacji zadań,
·
czuwa
nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
·
nadzoruje
zgodność działania szkoły ze Statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad
oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
·
nadzoruje
realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
2.
Rada pedagogiczna:
·
uczestniczy
w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań
profilaktycznych,
·
opracowuje
projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,
·
opracowuje
i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży
demoralizacją i przestępczością,
·
uczestniczy
w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
·
uczestniczy
w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
3.
Nauczyciele:
·
współpracują
z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w
realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
·
reagują
na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie
dla ucznia,
·
reagują
na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
· przestrzegają obowiązujących w szkole
procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i
przestępczością,
·
udzielają
uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
·
kształcą
i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
·
rozmawiają
z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
·
wspierają
zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
4. Wychowawcy
klas:
·
diagnozują
sytuację wychowawczą w klasie,
·
rozpoznają
indywidualne potrzeby uczniów,
·
na
podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym
opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając
specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów oraz dokonują
jego ewaluacji,
·
zapoznają
uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami,
tradycjami szkoły,
·
są
członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego
zespołu,
·
oceniają
zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
·
współpracują
z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem
szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
·
wspierają
uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
·
rozpoznają
oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
·
dbają o
dobre relacje uczniów w klasie,
·
podejmują
działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom
podopiecznych,
·
współpracują
z sądem, policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi osobami i instytucjami
działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
·
podejmują
działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych
5.
Zespół wychowawców:
· opracowuje projekty procedur postępowania w
sytuacjach zagrożenia młodzieży
demoralizacją i przestępczością, daje propozycje modyfikacji zasad
usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen
zachowania,
· analizuje i
rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
· ustala potrzeby w
zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających
pracę w roli wychowawcy,
· przygotowuje
analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły.
6. Pedagog
szkolny:
·
diagnozuje
środowisko wychowawcze,
·
zapewnia
uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
·
współpracuje
z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej
opieki,
·
zabiega
o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
·
współpracuje
z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy
psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
·
współpracuje
z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i
poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
stacją sanitarno-epidemiologiczną,
·
prowadzi
zajęcia z uczniami w związku z opieką psychologiczno-pedagogiczną,
·
koordynuje
prace związane z opracowaniem Indywidualnych Programów
Edukacyjno-Terapeutycznych.
7.
Rodzice:
·
współtworzą
szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
·
uczestniczą
w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
·
uczestniczą
w spotkaniach organizowanych przez szkołę,
·
zasięgają
informacji na temat swoich dzieci w szkole,
·
współpracują
z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
·
dbają o
właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
·
Rada Rodziców
uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły.
8. Samorząd
Uczniowski:
·
jest
inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej,
sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi
w porozumieniu z Dyrektorem,
·
uczestniczy
w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
·
współpracuje
z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
·
prowadzi
akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
·
reprezentuje
postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
·
propaguje
ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
·
dba o
dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
·
podejmuje
działania z zakresu wolontariatu.
VIII.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Szczegółowe cele programu są wynikiem diagnozy
przeprowadzonej w szkole, w tym ewaluacji dotychczasowego Programu
Wychowawczo-Profilaktycznego.
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
1. Rozbudzanie aktywności poznawczej, rozwijanie umiejętności kreatywnego i innowacyjnego myślenia.
2. Wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy i kształtowanie umiejętności świadomego wyboru informacji.
3. Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, zainteresowań, talentów i ich twórczym wykorzystaniu.
4. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z trudnościami szkolnymi.
5. Motywowanie do zdobywania wiedzy, umiejętności oraz ukazywanie korzyści z ich posiadania.
6. Rozwijanie potrzeby uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym.
7. Kształcenie zawodowe.Rozwój doradztwa zawodowego.
OBSZAR ROZWOJU MORALNEGO
3. Tworzenie i uczestniczenie w tradycji szkoły, wsi, regionu.
4. Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii.
5. Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję.
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO
1. Rozwijanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo swoje i innych.
2. Zapewnienie warunków bezpiecznego przebywania ucznia w szkole.
3. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i przemocy.
4. Propagowanie wiedzy o substancjach uzależniających i zagrożeniach związanych z ich używaniem.
5. Pomoc uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
6. Propagowanie zdrowego stylu życia i działań ekologicznych.
7. Rozwijanie świadomości potrzeb wynikających z faz rozwojowych człowieka.
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
1. Poznawanie własnej sfery uczuciowej, uczenie się umiejętności okazywania uczuć i kierowanie emocjami.
2. Uczenie umiejętności radzenia sobie z emocjami.
3. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły.
4. Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła (wskazujemy wzorce, pozytywne postawy.
IX. METODY EWALUACJI
Realizacja zadań
wychowawczych i ich efekty podlegają systematycznej obserwacji i ocenie. W celu modyfikacji tych działań i podnoszenia
skuteczności Programu Wychowawczo-Profilaktycznego wykorzystywane są
następujące narzędzia pracy:
· obserwacje zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
·
analiza
dokumentacji,
· przeprowadzenie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników niepedagogicznych,
·
rozmowy z rodzicami,
· wymiana spostrzeżeń w zespołach wychowawców, nauczycieli i pedagoga szkolnego,
·
analiza przypadków.
Ewaluację programu przeprowadza w każdym roku szkolnym powołany przez Dyrektora Zespół ds. ewaluacji programu Wychowawczo-Profilaktycznego. Zadaniem zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostaje zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Program Wychowawczo – Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Wł. St. Reymonta w Solcu został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły w dniu 13.09.2018 r. a następnie zatwierdzony uchwałą Rady pedagogicznej w dniu 14.09.2018 r.
Opracowali:
P. Bogusława Filińska
– os. koordynująca
P. Maria Rzepnikowska
P. Małgorzata Żuber
P. Ewa Sobczyk
P. Kamila Derol
Zapoznałem/am się:
Intelektualna |
Rozbudzanie
aktywności poznawczej, rozwijanie umiejętności kreatywnego i innowacyjnego
myślenia. |
v Odpowiednio dobieramy programy edukacyjne. v Realizujemy nową podstawę kształcenia ogólnego. v Stosujemy aktywne metody nauczania. v Przygotowujemy i bierzemy udział w konkursach szkolnych i
pozaszkolnych, olimpiadach. v Diagnozujemy możliwości edukacyjne uczniów i ich
środowiska rodzinnego. v Zapoznajemy uczniów z WSO, z zakresem materiału z
poszczególnych przedmiotów. v Wskazujemy autorytety, organizujemy spotkania z
ciekawymi ludźmi. v Zapoznajemy uczniów z różnymi technikami uczenia
się. v Rozwijamy współpracę z biblioteką gminną. v Rozwijamy umiejętności wyrażania swoich myśli i
poprawnego pisania (np. publikujemy teksty na stronie internetowej,
organizujemy konkursy ortograficzne, recytatorskie, językowe). |
Nauczyciele, Wychowawcy, Pedagodzy, Bibliotekarz, Specjaliści
PPP |
Cały rok Szkolny |
|
Intelektualna |
Kształcenie
zawodowe. Rozwój doradztwa zawodowego. |
v Spotkanie z doradcą zawodowym, warsztaty szkoleniowe
z przedstawicielami zawodów, v Realizacja godzin wychowawczych, v Programowanie broszur i ulotek o tematyce zawodowej. v Dni Otwarte
w szkołach ponadpodstawowych. |
Dyrektorzy Wychowawcy, Pedagodzy, Specjaliści
PPP |
|
|
Wykorzystywanie
różnych źródeł wiedzy i kształtowanie umiejętności świadomego wyboru
informacji. |
v Organizujemy udział w różnych formach kształcenia i
korzystamy z różnych źródeł informacji: - lekcje
biblioteczne, - zajęcia
świetlicowe, - zajęcia z
wykorzystaniem środków medialnych, Internetu, - lekcje
muzealne, w Izbie Pamięci, w Izbie Reymonta, - spektakle
teatralne, filmy, prelekcje, scenki teatralne, - wystawy, - wycieczki
turystyczno – krajoznawcze, - spotkania z
ciekawymi ludźmi, - konkursy, - projekt
gimnazjalny. |
Nauczyciele, Wychowawcy, Pedagodzy, Rodzice. |
Cały rok Szkolny |
|
|
Pomoc w
odkrywaniu własnych możliwości, zainteresowań, talentów i ich twórczym
wykorzystaniu. |
v Bierzemy udział w zajęciach pozalekcyjnych, kołach
zainteresowań, zawodach sportowych, zajęciach świetlicowych, konkursach,
olimpiadach, w Zespole Pieśni i Tańca Ludowego. v Organizujemy wycieczki turystyczno – krajoznawcze,
zielone szkoły, wyjazdy do kina, teatru, muzeum i innych instytucji
kulturalno – oświatowych. v Organizujemy warsztaty umożliwiające rozwijanie
własnych uzdolnień. v Propagujemy i uczestniczymy w wolontariacie, akcjach
charytatywnych i społecznych w środowisku, gminie. v Indywidualizujemy pracę z uczniem. v Obejmujemy opieką ucznia zdolnego i mającego
trudności w nauce. v Prezentujemy osiągnięcia na forum szkoły, na stronie
internetowej, w prasie lokalnej. v Organizujemy spotkania ze specjalistami PPP. |
Nauczyciele, Wychowawcy, Pedagodzy, Rodzice. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Wyrównywanie
szans edukacyjnych uczniów z trudnościami szkolnymi. |
v Obejmujemy uczniów różnorodnymi formami opieki
psychologiczno – pedagogicznej. v Zapewniamy opiekę pedagoga, logopedy, oligofrenopedagoga. v Współpracujemy z PPP. v Zapoznajemy nauczycieli z opiniami i orzeczeniami
PPP oraz monitorujemy realizację zawartych zaleceń. v Uwzględniamy indywidualne potrzeby uczniów o
specjalnych i specyficznych potrzebach edukacyjnych w procesie edukacyjnym i
wychowawczym. v Prowadzimy indywidualne konsultacje dla rodziców i
uczniów. v Obejmujemy uczniów zajęciami socjoterapeutycznymi
oraz innymi zajęciami specjalistycznymi, zgodnie z zaleceniami PPP. v Prowadzimy odpowiednią dokumentację wymaganą dla
uczniów z orzeczeniami oraz dokonujemy systematycznej oceny postępów
dydaktycznych i wychowawczych. |
Wychowawca, Nauczyciele, Pedagodzy, Logopeda, Specjaliści
PPP, Oligofrenopeda-gog. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Motywowanie
do zdobywania wiedzy, umiejętności oraz ukazywanie korzyści z ich posiadania. |
v Dostrzegamy postępy w nauce, stosujemy oceniania
kształtującego. v Wskazujemy i udostępniamy uczniom różne źródła
wiedzy. v Systematyczne oceniamy pracę i postępy uczniów. v Publicznie nagradzamy oraz udzielamy pochwały na
forum szkoły i klasy. v Organizujemy konkursy z nagrodami za najlepsze
osiągnięcia. v Popularyzujemy osiągnięcia uczniów (tablice szkolne,
strona internetowa, kronika szkolna, prasa lokalna). v Organizujemy spotkania motywujące z wychowawcą,
pedagogiem, specjalistami PPP. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Nauczyciele, Rodzice, Specjaliści
PPP. |
Cały rok Szkolny |
|
|
Rozwijanie
potrzeby uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym. |
v Poznajemy normy, zasady zachowania dotyczące
postawy, stroju w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. v Organizujemy wyjazdy do teatru, muzeum, kina, na
koncerty. v Wspieramy inicjatywy uczniów w tworzeniu wydarzeń
kulturalnych w szkole i poza nią (inscenizacje, wystawy, gazetki szkolne,
strona internetowa, kronika). v Stwarzamy możliwości uczestnictwa każdego ucznia w
przedsięwzięciach szkolnych. v Organizujemy udział rodziców w prezentacjach
szkolnych. v Wdrażamy do dokonywania właściwych wyborów lektur,
filmów, prasy, treści internetowych. v Bierzemy udział w organizacjach szkolnych (SU, SKO). |
Nauczyciele, Wychowawcy, Opiekun SU, Rodzice. |
Cały rok Szkolny |
|
|
Moralna |
Kształtowanie
szacunku do ludzi, wrażliwości na drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie
wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej. |
v Uczymy tolerancji wobec drugiego człowieka, w
szczególności poszanowania jego kultury i religii. v Dyskutujemy na temat praw i obowiązków dziecka wg Konwencji Praw Dziecka. v Rozwijamy motywacje do udzielania wzajemnej pomocy w
klasie – jestem opiekunem słabszych (przydzielanie par). v Organizujemy pomoc koleżeńską. v Akceptujemy niepełnosprawność intelektualną i
fizyczną. v Uczestniczymy w pogadankach na temat tolerancji i
szacunku dla drugiej osoby. v Współdziałamy i funkcjonujemy na co dzień z kolegami
i koleżankami – wyznawcami innej religii. v Uczymy się stawiania celów i dobierania do nich
sposobów realizacji. v Poznajemy pojęcie pracowitości, rzetelności i
wytrwałości. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Opiekun SU, Katecheta, ksiądz |
Cały rok
szkolny |
|
Kształtowanie
poszanowania dziedzictwa narodowego i świadomości narodowej. Wskazywanie
autorytetów i wzorców moralnych. |
v Kultywujemy tradycje związane z najbliższym
regionem, krajem. v Organizujemy i uczestniczymy w uroczystościach
klasowych i szkolnych. v Uczestniczymy z pocztem sztandarowym w
uroczystościach szkolnych, lokalnych i krajowych. v Dbamy o miejsce Pamięci Narodowej. v Reprezentujemy społeczność uczniowską w ważnych
wydarzeniach państwowych, regionalnych i szkolnych. v Zapraszamy ludzi zasłużonych dla historii regionu, państwa. v Monitorujemy zachowania uczniów. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Nauczyciele
odpowiedzialni za poszczególne Działania. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Tworzenie i
uczestniczenie w tradycji szkoły, wsi, regionu. |
v Organizujemy wycieczki tematyczne. v Uczestniczymy w godzinach wychowawczych
kultywujących tradycję szkoły, wsi, regionu. v Uczestniczymy w pracach Samorządu Uczniowskiego, v Zapraszamy ludzi zasłużonych dla historii wsi,
regionu. v Bierzemy udział w zawodach sportowych w ramach
których popularyzowana jest idea integracji wśród uczniów innych szkół oraz w
środowisku lokalnym. v Reprezentujemy społeczność uczniowską w ważnych
wydarzeniach na terenie szkoły, regionu, państwa. v Wykonujemy okazjonalne gazetki w salach
dydaktycznych. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Bibliotekarz, Przedstawiciele
Urzędu Gminy, Nauczyciele. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Poznawanie dorobku
kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla
innych narodów, kultur, religii. |
v Prowadzimy wymiany międzynarodowe Ludowego
Dziecięcego Zespołu Pieśni i Tańca Solec. v Spotykamy się z przedstawicielami innych polskich
szkół i polonią kanadyjską w ramach współpracy rodzin reymontowskich. v Organizujemy dni dotyczące historii i tradycji
innych narodowości. v Bierzemy udział w akcjach krajowych promujących
kulturę innych narodów. v Poznajemy historię, kulturę, gospodarkę państw Unii
Europejskiej. |
Koordynator DzZPiT Solec, Wychowawcy, Nauczyciele
historii i WOS – U. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Uczenie
właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość,
krzywdę drugiego człowieka, agresję. |
v Interwencja
wychowawcza – reagujemy na
zachowania ryzykowne uczniów podczas zajęć, przerw. v Przeprowadzamy lekcje wychowawcze na temat: - samopoznania, wzmacniania własnej
wartości; - zaufania społecznego; - rozpoznawania elementów
wyzwalających w nas złość i agresję; -sposobów radzenia sobie z agresją i
przemocą rówieśników; - pokojowego rozwiązywania
konfliktów. v Wyświetlamy filmy edukacyjne. v Uczestniczymy
w programach pomocy organizowanych przez policję, PPP. v Organizujemy spotkania dla rodziców na temat
przejawów i form agresji w szkole oraz sposobów ich przezwyciężania. v organizujemy z udziałem instytucji zewnętrznych
warsztaty dotyczące radzenia sobie z agresją. v Konsekwentne stosujemy właściwe formy rozliczania
negatywnych zachowań. v Nagradzamy za właściwą postawę. v „Szkoła nie tylko miejscem nauki” – organizujemy
imprezy szkolne, np. dyskoteki z naciskiem na właściwe zachowanie uczniów,
wolne od agresji słownej i fizycznej. v Tolerujemy inne wyznania religijne, orientacje i
poglądy. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Pracownicy
PPP w Gostyninie, KPP w Gostyninie. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Społeczna |
Rozwijanie
umiejętności dbania o bezpieczeństwo swoje i innych. |
v Dbamy o bezpieczeństwo (BHP i P.poż). v Zapoznajemy się z przepisami ruchu drogowego. v Przeprowadzamy wstępna próbna ewakuację wewnętrzną
oraz z udziałem PSP oraz OSP. v Przypominamy o procedurach zachowania się na wypadek
ataku terrorystycznego i innych zagrożeń. v Uczestniczymy w zajęciach technicznych – wychowanie
komunikacyjne. v Dbamy o bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych. v Uczestniczymy w zajęciach EDB. |
Dyrektor, Straż
pożarna, Wychowawcy, Nauczyciel
zajęć technicznych. |
Cały rok
szkolny |
|
Zapewnienie
warunków bezpiecznego przebywania uczniów w szkole. |
v Przeprowadzamy pogadanki na lekcjach wychowawczych
nt. zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły oraz poszanowania
mienia w szkole. v Omawiamy prawa i obowiązki ucznia zgodnie z
Konstytucją RP, Konwencją Praw Dziecka (ze szczególnym naciskiem na prawo do
życia, prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego, zakazu dyskryminacji) v Przypominamy prawa i obowiązki ucznia oraz prawa
dziecka zgodnie z obowiązującymi dokumentami prawnymi . v Przeprowadzamy zajęcia integracyjne - ·
organizujemy
spotkania dla uczniów z pracownikami KPP na temat: „Odpowiedzialność karna
nieletnich” ·
Zapoznajemy
uczniów i rodziców z dokumentami regulującymi pracę szkoły: Statutem, programem
wychowawczo – profilaktycznym. |
Wychowawcy, Nauczyciel WOS-u Pedagodzy. |
|
|
|
Przeciwdziałanie
zachowaniom agresywnym i przemocy. |
v Diagnozujemy zagrożenia środowiska szkolnego agresją
i przemocą - ankieta dla uczniów, rodziców i pracowników szkoły dotycząca
zagrożeń i agresji. v Rozpoznajemy środowisko pozaszkolne uczniów,
zachowujących się agresywnie v Eliminujemy i zapobiegamy zjawiskom przemocy i
agresji. v Współpracujemy z kuratorami sądowymi, Sądem
Rodzinnym i innymi odpowiednimi instytucjami wspomagającymi rodziców i
uczniów zagrożonych niedostosowaniem. v Indywidualnie pomagamy rodzicom uczniów szczególnie
agresywnych. v Prowadzimy lekcje wychowawcze poruszające
problematykę zachowań agresywnych i sposobów radzenia sobie z nimi. v Organizujemy spotkania na temat agresji i przemocy z
pracownikami PPP, pedagogiem szkolnym, pracownikami KPP. v Zwracamy uwagę na zagrożenia wypływające ze świata
wirtualnego –zajęcia „Cyberprzemoc i uzależnienia od Internetu”. v Zachęcamy rodziców do udziału w programach
prowadzonych przez specjalistów w PPP, udziału w spotkaniach z
przedstawicielami policji. v Organizujemy i przeprowadzamy spotkania z rodzicami,
poruszając tematykę przemocy i agresji. v Bierzemy udział w ogólnopolskich zajęciach przeciwko
przemocy „Kocham nie biję”. |
Wychowawcy, Nauczyciele, Pedagodzy, Funkcjonariusze
KPP. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Propagowanie
wiedzy o substancjach uzależniających i
zagrożeniach związanych z ich
używaniem. |
v Diagnozujemy zagrożenia środowiska szkolnego
uzależnieniami - ankieta dla uczniów dotycząca uzależnień. ·
Dokonujemy
analizy wyników ankiety i opracowujemy plan działań w celu rozszerzenia
tematyki przeciwdziałania uzależnieniom na dany rok szkolny. v Przeprowadzamy cykl lekcji wychowawczych dotyczących
profilaktyki : ·
Przeciwdziałanie
zjawisku uzależnienia od alkoholu, narkotyków i papierosów wśród młodzieży. v Organizujemy dla uczniów spotkania profilaktyczne na tematy
poruszające tematykę uzależnień. v Podejmujemy tematykę z profilaktyki uzależnień na poszczególnych
przedmiotach. v Organizujemy prelekcje i pogadanki dla rodziców
dotyczące problemu uzależnień - gromadzimy i uzupełniamy biblioteczki dla
rodziców w materiały o tematyce uzależnień, w tym dane kontaktowe instytucji
wspomagających walkę z uzależnieniami. v Bierzemy udział w Happeningu AIDS, Dzień bez
papierosa, Marsz życia i nadziei. v Uczestniczymy w ogólnopolskich projektach pod
patronatem SANEPID-u. |
Wychowawcy, Nauczyciele, Pedagodzy. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Pomoc uczniom
zagrożonym niedostosowaniem społecznym. |
v Konsekwentnie stosujemy zasady WSO dotyczące
frekwencji. Systematycznie kontrolujemy obecności uczniów wagarujących w
porozumieniu z rodzicami. v Podejmujemy działania zmierzające do wyrównywania
szans edukacyjnych: organizowania pomocy koleżeńskiej, przydzielania do
zespołów wyrównawczych. v Pomagamy uczniom w znalezieniu miejsca w pozytywnej
grupie, stwarzamy możliwości należenia do
organizacji szkolnych i pozaszkolnych – troszczymy się o rozwój
zainteresowań uczniów. v Współpracujemy z rodzicami, PPP, KPP, instytucjami
wspomagającymi wychowanie. v Organizujemy pomoc materialną dla uczniów
potrzebujących. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Nauczyciele. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Propagowanie
zdrowego stylu życia i działań ekologicznych. |
v Organizujemy wycieczki turystyczno – krajoznawcze,
rajdy, wyjazdy integracyjne. v Prowadzimy lekcje wychowawcze na temat
bezpieczeństwa w ruchu drogowym. v Poruszamy na lekcjach wychowawczych i przedmiotach
tematyki o konieczności ochrony środowiska i ekologii. v Włączamy uczniów do akcji o charakterze
ekologicznym: „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi”. v Zbieramy informacje od uczniów na temat ciekawego i
bezpiecznego spędzania czasu wolnego i przerw śródlekcyjnych. v Prowadzimy zajęcia świetlicowe, koła zainteresowań. v Organizujemy wyjazdy do pływalni miejskiej, na
lodowisko. v Przeprowadzamy pogadanki, dyskusje podczas godzin
wychowawczych, zajęć edukacyjnych na temat zdrowia i zdrowego trybu życia. v Bierzemy udział w programach profilaktycznych: „Bieg
po zdrowie”, „Fluoryzacja zębów”, „Czysta powietrze wokół nas”, „Choroby
przenoszone drogą płciową”, „Znajdź właściwe rozwiązanie”, „Trzymaj formę”. v Organizujemy spotkania z pielęgniarką, lekarzem,
pracownikiem Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej. v Organizujemy projekcję filmów dotyczącą zdrowego
odżywiania. v Organizujemy konkursy wiedzy, plastyczne dotyczące
promocji higieny osobistej i zdrowia. v Przeprowadzamy pogadanki „Anoreksja i bulimia”,
„Stres i higiena osobista”. v Wyrabiamy nawyki kulturalnego spożywania posiłków
oraz racjonalnego odżywiania się. v Dbamy o czystość, ład i porządek otoczenia. v Organizujemy szkolenia nauczycieli i wychowawców w
zakresie profilaktyki uzależnień. |
Nauczyciele w
– f, Wychowawcy, Pedagodzy. |
Cały rok
szkolny |
|
|
|
v Organizujemy dożywianie dla uczniów będących pod
opieką GOPS. v Systematycznie zachęcamy do picia wody mineralnej
(dystrybutory na korytarzach). v Bierzemy udział w projektach: „Warzywa i owoce dla
każdego”, „Szklanka mleka”. v Wykonujemy gazetki o tematyce zdrowotnej. v Rozprowadzamy broszury, czasopisma dotyczące zasad
higieny i zdrowego odżywiania. v Organizujemy zawody sportowe, dodatkowe zajęcia
wychowania fizycznego oraz zajęcia gimnastyki korekcyjnej propagujące zdrowy
tryb życia wśród dzieci i młodzieży. v Przeprowadzamy pogadanki na temat ochrony środowiska
oraz jego zagrożeń. v Zbieramy surowce wtórne. v Zbieramy informacje na temat lokalnych oraz
ogólnopolskich problemów ekologicznych. v Organizujemy spotkania mające na celu dbałość o
bezpieczeństwo środowiska w naszym regionie (spotkanie z komendantem Straży
Pożarnej, spotkanie z policjantem, myśliwym. v Odwiedzamy instytucje przyczyniające się do ochrony
środowiska. |
|
|
|
|
Rozwijanie
świadomości potrzeb wynikających z faz rozwojowych człowieka. |
v Uczestniczymy w zajęciach WDŻWR. v Rozwijamy świadomość na temat rozwoju człowieka,
jego potrzeb i wynikających z tego zagrożeń. |
Wychowawcy, Nauczyciele
przyrody, biologii, WDŻWR, nauczyciel religii. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Emocjonalna |
Poznawanie
własnej sfery uczuciowej, uczenie się umiejętności okazywania uczuć i
kierowanie emocjami. |
v Uczymy się rozpoznawania i nazywania swoich własnych
uczuć. v Organizujemy zajęcia psychoedukacyjne
dotyczące empatii, asertywności, radzenia sobie ze stresem – „Stres pod
kontrolą”. v Bierzemy udział w akcjach charytatywnych – Wielka
Orkiestra Świątecznej Pomocy, Mikołajki, pomoc fundacjom. v Kierujemy swoim rozwojem emocjonalnym poprzez
rozwijanie inteligencji emocjonalnej, stosowanie technik relaksacyjnych. |
Pedagodzy, Psycholodzy, Wychowawcy. |
Cały rok
szkolny |
|
Uczenie
umiejętności radzenia sobie z emocjami. |
v Zwracamy uwagę na rozróżnianie zachowania uległego,
asertywnego i agresywnego. v Wyrabiamy umiejętności panowania nad negatywnymi
emocjami. |
Pedagodzy, Psycholodzy. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Kształtowanie
umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły. |
v Wspólnie diagnozujemy problemy. v Szukamy pomocy poprzez dotarcie do odpowiednich
ludzi i instytucji – PPP, GOPS, PCPR, Policja, Sąd, NZOZ – Medicus, PUP. v Informujemy o anonimowym numerze telefonu dla
uczniów potrzebujących pomocy (telefon zaufania dla dzieci i młodzieży). v Umieszczamy na stronie internetowej szkoły i tablicy
pedagoga szkolnego informacji dotyczących kontaktu z instytucjami
wspomagającymi funkcjonowanie szkoły i rodziny. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Nauczyciele
przedmiotów, Ksiądz, Katecheta, Nauczyciel Wos –u. |
Cały rok
szkolny |
|
|
Rozwijanie
umiejętności rozróżniania dobra od zła (wskazujemy wzorce, pozytywne postawy. |
v Wskazujemy przykłady z życia codziennego, cechy
bohaterów literackich, narodowych, absolwentów szkoły. v Poszukujemy autorytety i dokonujemy ich analizy. |
Wychowawcy, Nauczyciele
języka polskiego, Ksiądz, Katecheta, Nauczyciel
WOS. |
Cały rok
szkolny |
|
Szczegółowy termin realizacji poszczególnych zadań realizowanych w ramach Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły Podstawowej im. Wł. St. Reymonta w Solcu w roku szkolnym 2018/2019 oparty jest na: