PROCEDURY POSTĘPOWANIA WYCHOWAWCÓW
I NAUCZYCIELI, PRACOWNIKÓW SZKOŁY
W SYTUACJACH TRUDNYCH I KRYZYSOWYCH
Szkoła Podstawowa im. Wł. St. Reymonta w Solcu
Spis treści:
1. Postępowanie w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły uczeń znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
2. Postępowanie w przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancje przypominające narkotyk.
3. Postępowanie w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancje przypominające narkotyki.
4. Postępowanie wobec sprawcy czynu karalnego/przestępstwa.
5.Postępowanie nauczyciela/wychowawcy wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego.
6. Postępowanie wychowawcy w przypadku stwierdzenia wagarów ucznia.
7. Postępowanie nauczyciela/wychowawców w przypadku próby samobójczej ucznia.
8. Postępowanie nauczycieli/wychowawców w przypadku próby samobójczej ucznia na terenie szkoły.
9. Postępowanie w przypadku samobójstwa ucznia.
10. Wykaz miejsc, do których można się zgłosić po pomoc w przypadku zachowań samobójczych uczniów.
1. W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły uczeń znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, powinien podjąć następujące kroki.
· Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy.
· Odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego, stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie.
· Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu zdrowia, ewentualnie udzielania pomocy medycznej.
· Zawiadamia o fakcie dyrektora oraz rodziców lub opiekunów), których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły.
· W przypadku odmowy ze strony rodziców (opiekunów), o pozostaniu ucznia w szkole, czy też przewiezienia ucznia do placówki służby zdrowia, bądź też przekazania go do dyspozycji funkcjonariuszom policji decyduje lekarz po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
· W przypadku ucznia będącego pod wpływem alkoholu – jeżeli rodzice odmawiają przyjazdu, a uczeń jest agresywny wobec kolegów, nauczycieli, bądź swoim zachowaniem daje powód zgorszenia albo zagrożeniu życiu lub zdrowiu innych – szkoła zawiadamia najbliższą jednostkę Policji.
· W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin).
· O fakcie umieszczenia zawiadamia rodziców (opiekunów) oraz sąd rodzinny, jeżeli uczeń nie ukończył 18 lat.
2. W przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancje przypominające wyglądem narkotyk powinien podjąć następujące kroki:
· Zachowując środki ostrożności, zabezpiecza substancje przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji, próbuje o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych, ustalić, do kogo należy znaleziona substancja.
· Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły i wzywa Policję.
· Po przyjeździe Policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.
3. W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk powinien podjąć następujące kroki:
· Nauczyciel w obecności innej osoby – wychowawcy, pedagoga, dyrektora – ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni. Nauczycielowi nie wolno ( nie ma prawa) samodzielnie przeszukiwać odzieży ani teczki ucznia.
· O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły.
· Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu rodziców ( opiekunów ) ucznia i wzywa ich do natychmiastowego wstawiennictwa.
· W przypadku, gdy uczeń na prośbę nauczyciela nie chce przekazać substancji ani zawartości teczki szkoła wzywa Policję.
· Jeżeli uczeń odda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim jej zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki Policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając dokładną notatkę z ustaleń.
4. Postępowanie wobec sprawcy czynu karalnego/przestępstwa:
· Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły.
· Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia.
· Przekazanie sprawcy (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) dyrektorowi, pedagogowi szkolnemu pod opiekę.
· Powiadomienie rodziców (opiekunów) ucznia.
· Niezwłoczne powiadomienie Policji w przypadku, gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała, itp.) lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest znana nikomu.
· Zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie Policji.
5. Postępowanie nauczyciela / wychowawcy wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego:
· Udzielenie pierwszej pomocy, bądź zapewnienie jej udzielenia poprzez wezwanie lekarza, ewentualnie karetki pogotowia w przypadku kiedy ofiara doznała obrażeń.
· Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły.
· Powiadomienie rodziców ucznia.
· Niezwłoczne wezwanie policji w przypadku, kiedy sprawa jest poważna.
· Niezbędne jest profesjonalne zabezpieczenie śladów przestępstwa, ustalenie okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia.
6. Postępowanie wychowawcy w przypadku stwierdzenia wagarów ucznia:
· W przypadku powtarzających się pojedynczych nieobecności ucznia na lekcjach lub w trzecim dniu ciągłej nieobecności ucznia w szkole wychowawca jest zobowiązany do niezwłocznego kontaktu z rodzicami ucznia i powiadomienia ich o zaistniałej sytuacji.
· Rozmowa interwencyjna z rodzicami w celu:
- ustalenia przyczyn wagarów;
- uświadomienie wagi problemu i wynikających z niego zagrożeń,
- zapoznanie rodzica i ucznia z procedurami postępowania szkoły wobec wagarującego ucznia,
- ustalenie reguł współpracy wychowawca – rodzic – uczeń.
· W przypadku jakiejkolwiek kolejnej nieuzasadnionej nieobecności ucznia na lekcjach wychowawca ponownie wzywa rodziców i w obecności pedagoga, psychologa zostaje podpisany trójstronny kontrakt (R – N – U ), w którym każda ze stron zobowiązuje się do przestrzegania określonych ustaleń i zaleceń.
· Jeżeli uczeń łamie ustalone w kontrakcie reguły i nadal nie realizuje obowiązku szkolnego dyrektor szkoły występuje z wnioskiem do Wójta Gminy Gostynin o ukaranie rodziców.
· W uzasadnionych przypadkach (zagrożenie demoralizacją) szkoła przekazuje sprawę ucznia do Sądu (III Wydział Rodzinny i Nieletnich, Gostynin, ul. Stodólna 3).
7. Postępowanie nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej (usiłowania lub zamiaru samobójczego) ucznia poza terenem szkoły:
· Zebranie wstępnych informacji o okolicznościach zdarzenia najlepiej od najbliższych np. rodziców.
· Poinformowanie o zdarzeniu Dyrektora Szkoły.
· Zawiadomienie przez Dyrektora Szkoły organu prowadzącego i nadzorującego szkołę.
· Zebranie zespołu kryzysowego i wspólne podjęcie dalszych działań:
- zdiagnozowanie sytuacji
- podjęcie działań interwencyjnych
- podjęcie współpracy między instytucjonalnej.
· Rozmowy z uczniami prowadzone przez wychowawców, a w razie potrzeby w obecności psychologa, pedagoga szkolnego.
· Zwołanie Rady Pedagogicznej i poinformowanie o zaistniałej sytuacji.
·
Wspieranie ucznia po zamiarze lub usiłowaniu samobójstwa i jego rodziny
poprzez:
- pomoc w uzyskaniu przez ucznia i jego rodzinę pomocy specjalistycznej,
- realizację zaleceń zawartych we wskazaniach specjalistów opiekujących się dzieckiem.
· Otoczenie opieką psychologa / pedagoga szkolnego ucznia usiłującego popełnić samobójstwo, a jeżeli zaistnieje taka konieczność to również klasę.
· Unikanie umedialnienia problemu.
· Unikanie nadmiernej kontroli ucznia!
· Unikanie nadmiernej odpowiedzialności za zdarzenie.
8. Postępowanie na terenie szkoły: nauczycieli, wychowawców w przypadku próby samobójczej ucznia
· Nie wolno pozostawiać ucznia samego.
· Udzielić pierwszej pomocy uczniowi, bądź zapewnić jej udzielenie.
· Powiadomić wychowawcę i dyrektora szkoły.
· Powiadomić o zaistniałym zdarzeniu rodziców (opiekunów) ucznia.
· Wezwać pomoc (pogotowie, policję), jeżeli zaistnieje taka konieczność.
· Dyrektor szkoły powiadamia organ prowadzący i nadzorujący szkołę.
· Zebranie Zespołu Kryzysowego i wspólne podjęcie dalszych działań;
- zdiagnozowanie działań interwencyjnych,
- podjęcie działań interwencyjnych,
- podjęcie współpracy międzyinstytucjonalnej.
· Zwołanie Rady Pedagogicznej i poinformowanie nauczycieli o zaistniałej sytuacji.
·
Wspieranie ucznia po zamiarze lub usiłowaniu samobójstwa i jego rodziny
poprzez:
- pomoc w uzyskaniu przez ucznia i jego rodziny pomocy specjalistycznej,
- realizację zaleceń zawartych we wskazaniach specjalistów opiekujących się uczniem.
· Rozmowy z młodzieżą.
· Otoczenie opieką psychologa, pedagoga szkolnego ucznia usiłującego popełnić samobójstwo.
· Unikanie umedialnienia problemu.
· Unikanie nadmiernej kontroli ucznia!
· Unikanie poczucia nadmiernej odpowiedzialności za zdarzenie.
9. Postępowanie w przypadku dokonania przez ucznia samobójstwa.
· Zebranie wstępnych informacji o okolicznościach zdarzenia i przekazanie ich dyrektorowi szkoły.
· Zawiadomienie organu prowadzącego i nadzorującego szkołę przez dyrektora szkoły.
· Zebranie Zespołu Kryzysowego i wspólne podjęcie dalszych działań.
· Poinformowanie nauczycieli o zdarzeniu na radzie Pedagogicznej.
· Poinformowanie uczniów na forum klasy przez wychowawców.
· Udzielenie wsparcia psychologicznego uczniom.
· Stworzenie uczniom możliwości uczestnictwa w ceremoniach pogrzebowych.
· Unikanie umedialnienia problemu.
· Unikanie poczucia nadmiernej odpowiedzialności za zdarzenie.
10. Postępowanie w czasie zagrożenia „bombowego” (przyjęcie zgłoszenia telefonicznego, znalezienie na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych, przedmiotu niewiadomego pochodzenia):
· Osoba, która przyjęła zgłoszenie o podłożeniu ładunku wybuchowego lub znalazła przedmiot niewiadomego pochodzenia, co do którego istnieje podejrzenie, że może on stanowić zagrożenie dla osób i mienia, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły.
· Zabezpieczenie miejsca, w którym znajduje się podejrzany przedmiot.
· Podejrzanych przedmiotów nie wolno dotykać!
· Dyrektor niezwłocznie powiadamia Policję.
· Do czasu przybycia Policji akcją kieruje dyrektor szkoły.
· Jeżeli zaistnieje taka konieczność dyrektor zarządza ewakuację.
· Na miejsce zagrożenia incydentem bombowym należy wezwać służby pomocnicze, takie jak: pogotowie ratunkowe, straż pożarną, pogotowie gazowe, pogotowie wodno-kanalizacyjne, pogotowie energetyczne.
· Po przybyciu Policji na miejsce incydentu bombowego, akcją kieruje Policja.
· Należy bezwzględnie wykonywać polecenia policjantów.
· Po ogłoszeniu ewakuacji należy zachować spokój i opanowanie, pozwoli to sprawnie i bezpiecznie opuścić zagrożony rejon.
· Nauczyciele zabierają dzienniki lekcyjne i wspólnie z uczniami opuszczają klasy, udając się na wyznaczone miejsce.
· Identyfikacją i rozpoznaniem zlokalizowanego ładunku wybuchowego oraz jego neutralizacją zajmują się uprawnione i wyspecjalizowane jednostki i komórki organizacyjne Policji.
Powołanie przez Dyrektora szkoły Zespołu Kryzysowego w składzie:
- Dyrektor Szkoły
- Pedagog
- Ksiądz
- Wychowawca
Za kontakty z mediami odpowiedzialny jest Dyrektor Gimnazjum lub osoba wyznaczona przez Dyrektora.
11. Wykaz miejsc do których można się zgłaszać po pomoc w przypadku zachowań samobójczych uczniów:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej 24 234 42 10
Poradnia psychologiczno-Pedagogiczna 24 235 37 35
Poradnia Zdrowia Psychicznego 24 235 93 15
Policja 24 235 24 27 /997
Straż Pożarna 998
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie 24 235 22 92
Kuratorium Oświaty 24 262 64 50
Telefon Zaufania 11 61 11
Opracowała: Ewa Sobczyk