PROCEDURY EWAKUACJI UCZNIÓW
I
PRACOWNIKÓW Z BUDYNKU SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WŁ. ST. REYMONTA
W SOLCU W SYTUACJI
ZAGROŻENIA POŻAREM
Zapewnienie
sprawnego przygotowania i przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji uczniów, nauczycieli
i pozostałych pracowników Szkoły Podstawowej
im.
Władysława St. Reymonta w Solcu w sytuacji wystąpienia zagrożenia.
Określenie
trybu postępowania oraz uprawnienia i odpowiedzialność osób realizujących poszczególne
etapy ewakuacji. Począwszy od stwierdzenia ( możliwości wystąpienia) zdarzeń
mających znamiona sytuacji zagrożenia, wskazujących na konieczność podjęcia
czynności związanych z ewakuacją
z budynku.
1. Pożar (gdy nieskuteczna jest
likwidacja pożaru podręcznymi środkami gaśniczymi);
2. Niebezpieczeństwo skażenia powietrza
(toksycznym środkami przemysłowymi i innymi chemicznymi substancjami
niebezpiecznymi, rozprowadzonymi na terenie szkoły), jeżeli czas dojścia
skażonego obłoku powietrza przekracza 15 min.
3. Zagrożenie katastrofą budowlaną;
4. Zagrożenie wybuchem gazu spowodowane
awarią butli;
5. Inne.
1. Alarmowanie o zagrożeniach odbywa się
w ramach:
a)
wewnętrznego
systemu alarmowania poprzez:
-
ogłoszenie
alarmu
-
użycie
dzwonka elektrycznego (ewentualnie ręcznego):
3 krótkie powtarzane dźwięki z
przerwą ok. 20 sek. i ponowne powtarzanie cyklu przez 3 min
2. Sygnał alarmowy w razie pożaru może
włączyć każdy, kto zauważył ogień, nie dający się ugasić podręcznymi środkami
gaśniczymi lub inne niebezpieczeństwo bezpośrednio zagrażające zdrowiu i życiu
uczniów oraz pracowników. W innych przypadkach decyzję podejmuje dyrektor
szkoły lub jego zastępca.
3.
Dzwonek elektryczny wykorzystywany jako sygnał alarmowy w szkole
znajduje się na parterze budynku na
portierni
1. Ewakuacją kieruje dyrektor, z-ca
dyrektora lub osoba do tego upoważniona.
2. Opuszczając budynek należy stosować
się do znaków informacyjnych stanowiących o kierunku dróg ewakuacji i wyjściach
ewakuacyjnych ze szkoły (strzałki na ścianach) oraz instrukcji bezpieczeństwa
pożarowego.
3. W trakcie opuszczania budynku należy
zadbać o sprawne i szybkie przemieszczanie się uczniów w kierunku wyjść
ewakuacyjnych, w miarę możliwości prawą stroną klatki schodowej – umożliwi to
swobodne poruszanie się po kondygnacjach służbom ratunkowym, np. straży
pożarnej z wężami gaśniczymi.
4.
W razie ewakuacji obowiązuje bezwzględny zakaz
schodzenia do szatni, np. celem zabrania odzieży!
5. Ewakuacja odbywa się w następujący
sposób i w poniższej kolejności:
PARTER - ewakuuje się trzema wyjściami: od
str. sali gimnastycznej,
od str. portierni i wyjściem głównym na
boisko
PUNKT PRZEDSZKOLNY - ewakuuje się swoim wyjściem
SALA
GIMN. - ewakuuje się
wyjściem od str. tej sali na boisko;
I
PIĘTRO – ewakuuje
się wyjściem na boisko od str. wschodniej
II
PIĘTRO – ewakuuje
się po pierwszym piętrze, wyjściem na boisko
od str. wschodniej;
W
miarę możliwości ewakuacja odbywa się w następującej kolejności:
-
osoby
znajdujące się w najbliższym sąsiedztwie zdarzenia;
-
osoby
znajdujące się na kondygnacji powyżej niebezpiecznego zdarzenia;
-
pozostałe
osoby.
Następnie poszczególne klasy udają się do punktów
zbiórek
(por. plan sytuacyjny ewakuacji z budynku)
PRACOWNICY
NIE MAJĄCY POD OPIEKĄ UCZNIÓW –
na boisku szkolnym.
1. Ściśle stosować się do poleceń przełożonych
lub prowadzących akcję
ratowniczą;
2. Wyłączyć i zabezpieczyć urządzenia
elektryczne i gazowe;
3. Zakończyć pracę sprzętu komputerowego
oraz zabezpieczyć dane informatyczne przed dostępem osób niepowołanych;
4. Sprawdzić pomieszczenia czy nie
pozostały w nich jakieś osoby;
5. Wytypowane osoby do działań zabezpieczających
ewakuację winny przystąpić do wykonywania przypisanych im zadań;
6. Wszystkie osoby opuszczające szkołę
powinny przystąpić do ewakuacji postępując zgodnie z zaleceniami i udać się na
wyznaczone miejsce zbiórki;
7. W trakcie opuszczania budynku swoim
zachowaniem wpływać na sprawny i spokojny przebieg akcji, w sposób nie
wywołujący paniki;
8. Na miejscu ewakuacji nauczyciel z
uczniami i pozostali pracownicy przebywają do czasu otrzymania stosownej informacji,
co do powrotu do budynku i dalszej pracy i nauki.
9. W przypadku pożaru drzwi i okna
powinny zostać zamknięte, a klucze pozostawione w drzwiach.
10. W przypadku skażenia chemicznego
wewnątrz budynku drzwi i okna powinny być otwarte, w przypadku skażenia na
zewnątrz drzwi i okna należy zamknąć.
DYREKTOR
SZKOŁY
-
podejmuje
decyzję o zakresie ewakuacji (pełnej czy częściowej);
-
uruchamia
procedurę ewakuacyjną;
-
nadzoruje
przestrzeganie ustaleń zawartych w niniejszej procedurze;
-
nakazuje
powiadomienie specjalistycznych służb ratowniczych;
-
nakazuje
uruchomienie elementów zabezpieczenia procesu ewakuacji w szczególności:
ochrona dokumentacji szkoły, zabezpieczenie instalacji wodnej, elektrycznej
oraz gazowej, otwarcie wyjść ewakuacyjnych;
-
wprowadza
zakaz wejścia i wjazdu na teren szkoły osób postronnych;
-
współdziała
ze specjalistycznymi służbami ratowniczymi.
PRACOWNICY
OBSŁUGI I ADMINISTRACJI
-
informację
o zagrożeniu natychmiast przekazują do sekretariatu szkoły osobiście lub za
pośrednictwem innego pracownika szkoły;
-
wstrzymują
wejście na teren szkoły;
-
otwierają
wyjścia ewakuacyjne;
-
w
dalszej kolejności otwierają bramę prowadzącą na teren szkoły celem
umożliwienia wjazdu samochodów ratowniczych;
-
uruchamiają
sygnał alarmowy dzwonkiem elektrycznym lub ręcznym;
-
sprawdzają
pomieszczenia szatni, nie udostępniając ich uczniom;
-
pomagają
wyprowadzić uczniów na zewnątrz budynku
-
wyłączają,
na polecenie dyrektora szkoły (w razie potrzeby bez polecenia), zawór wodny i
główne bezpieczniki.
NAUCZYCIEL
– sprawujący opiekę
-
sprawuje
opiekę tylko nad klasą (grupą), z którą prowadzi zajęcia lub z klasą, z którą
rozpoczyna zajęcia – jeśli ewakuacja odbywa się w trakcie przerwy;
-
ogłasza
alarm dla uczniów danej klasy;
-
zabiera
dziennik lekcyjny ze sobą;
-
nakazuje
i nadzoruje przebieg ewakuacji podopiecznych;
-
przekazuje
informację o miejscu zbiórki dla danej klasy;
-
przelicza
stan osobowy klasy (grupy) w chwili opuszczania sali lekcyjnej;
-
wychodząc
z sali jako ostatni, pozostawia drzwi domknięte
z kluczem w zamku!
-
na
miejscu zbiórki obowiązkowo sprawdza obecność wśród uczniów, a następnie
sprawdza ich stan zdrowia;
-
w
przypadku braku ucznia należy natychmiast ten fakt zgłosić najbliższemu
przedstawicielowi służb ratowniczych;
-
w przypadku
stwierdzenia lub zgłoszenia urazów lub problemów zdrowotnych należy:
doprowadzić ucznia do punktu pomocy, poinformować dyrektora szkoły, udzielić
pierwszej pomocy
i w razie potrzeby wezwać pogotowie ratunkowe;
-
niedopuszczalne
jest zezwolenie na rozejście się uczniów (podopiecznych) do domów, bez
wcześniejszego powiadomienia o zdarzeniu rodziców;
NAUCZYCIEL
– nie sprawujący opieki
-
wspomaga
nauczycieli w kierowaniu uczniów do wyjść;
-
kontroluje
pomieszczenia inne, niż sale lekcyjne, w których mogą przebywać ludzie, np.
toalety
-
w miarę
potrzeb i możliwości zabiera ze sobą dokumentację szkolną, np. dzienniki z
pokoju nauczycielskiego;
-
kieruje
ruchem osób opuszczających budynek, ze szczególnym uwzględnieniem, aby
przebiegał bezpośrednio w kierunku wyjść ewakuacyjnych.
SEKRETARIAT
SZKOŁY
-
zgodnie
z decyzją dyrektora powiadamia odpowiednie służby
ratownicze:
Policja 997
Straż Pożarna 998
Tel. alarmowy kom. 112
Pogotowie Gazowe 992
Pogotowie Ciepłownicze 993
Pogotowie Wod-Kan 994
Wojew. Centrum Zarządzania
Kryzysowego 987
-
zabezpiecza
dokumentację szkoły przed osobami trzecimi
i przygotowuje ją na wypadek
konieczności ewakuacji;
-
zabezpiecza
sprzęt komputerowy przed możliwością utraty
danych.
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
I ADMINISTRACJI
z dn. 7 czerwca 2010 r. w sprawie
ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.
2.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 28 września 1993 r. w sprawie obrony
cywilnej. (Dz. U. z dnia 8 października 1993 r.)
2. USTAWA z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży
Pożarnej (Dz. U.
z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 i Nr
153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 59, poz. 516)
3. USTAWA z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U.
z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, z 2003 r. Nr 52, poz. 452).
Opracowali
dn. 01.09. 2017:
Tomasz Kołodziejski
Zbigniew Wasielewski