PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
Szkoły
Podstawowej im. Wł. St. Reymonta
w
Solcu
ROK
SZKOLNY 2017/2018
Solec 2017
Spis
treści
I. PODSTAWA
PRAWNA........................................................................................................3
1. Obowiązujące akty
prawne………………………………………………………………….3
2. Dokumenty szkolne…………………...……………………….……………………………..4
II. SPOSOBY REALIZACJI
ZADAŃ WYCHOWAWCZYCH……….……………….....…..5
III. PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA PROGRAMU……..………………….…………….…....6
IV. MISJA SZKOŁY…………………………….……………………………..………..…...….7
V. SYLWETKAUCZNIA I MODEL ABSOLWENTA……………...……..........….…...……10
VI. CELE GŁÓWNE……………………………………………………………...……..…..…12
1. Działania
wychowawcze w roku szkolnym 2017/2018…………………….….….……16
VII. ZADANIA I OBOWIĄZKI PODMIOTÓW REALIZUJĄCYCH
PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY……………………………...….….17
VIII. CELE SZCZEGÓŁOWE………………………………………….………………………21
IX. METODY EWALUACJI...................................................................................................22
X. ZAŁĄCZNIKI……………………………………………..……….……………………....…23
1. Kalendarz
uroczystości szkolnych………………………………………………...……….23
2.Harmonogram
realizacji zadań zapisanych w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły
I.
PODSTAWA PRAWNA
1. Obowiązujące akty prawne
·
Ustawa Prawo oświatowe z 14 grudnia 2016 r.
(Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i
placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej,
informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (dz. U.
1249).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub
znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia
ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia
ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r. poz. 356).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i
publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649).
·
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997
r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r.,
podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r.
(Dz. U. nr 78 poz. 483 ze zm.).
·
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez
Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U.
1991 nr 120 poz. 526).
·
Ustawa z 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela
(tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1379) .
·
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2016 r. poz. 1943).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U.
z 2012 r. poz. 977).
·
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.
U. z 2016 r. poz. 487).
·
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 783).
·
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie
zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst
jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 298).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 9 sierpnia 2017 r. r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania
i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym. (Dz. U.
z 2017 r. poz. 1578).
·
Priorytety Ministra
Edukacji Narodowej na rok szkolny 2017/2018.
·
Statut Szkoły Podstawowej im. Wł. ST. Reymonta
w Solcu.
·
Analizy środowiskowe mające na celu rozpoznanie
oczekiwań rodziców i potrzeb dziecka w sferze opiekuńczo- wychowawczej.
·
Wnioski Rady Pedagogicznej, Samorządu
Uczniowskiego, Rady Rodziców.
·
Statut
Szkoły
·
Koncepcja
Szkoły
·
Szkolny
program wychowawczy na rok szkolny 2016/2017
·
Szkolny
program profilaktyczny na rok szkolny 2016/2017
·
Wewnątrzszkolny
System Oceniania
·
Wyniki
nadzoru pedagogicznego, sprawowanego przez Dyrektora Szkoły
·
Wnioski i analizy z pracy zespołów zadaniowych,
zespołów przedmiotowych i zespołów wychowawczych
·
Opracowania
badań ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej
·
Opracowania
ewaluacji programu wychowawczego i programu profilaktyki
realizowanych w roku 2016/2017.
II.
SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ
WYCHOWAWCZ0- PROFILAKTYCZNYCH
Zadania
wychowawczo-profilaktyczne realizowane są w ramach:
· lekcji wychowawczych,
· lekcji przedmiotowych,
· zajęć
pozalekcyjnych: zajęć świetlicowych, lekcji bibliotecznych, warsztatów,
zajęć sportowych, zajęć WDŻWR,
· wycieczek przedmiotowych i
krajoznawczych,
·
współpracy
z rodzicami, która obejmuje:
- natychmiastowy
kontakt w niepokojących sytuacjach wychowawczych (telefoniczny,
listowny, osobisty),
- stały kontakt podczas
zebrań, okresowych spotkań i konsultacji,
- stały kontakt i
współdziałanie z Radą Rodziców,
- spotkania z
pedagogiem szkolnym i psychologiem,
· pracy
Samorządu Uczniowskiego,
·
wystaw
prac plastycznych, inscenizacji teatralnych przygotowywanych przez uczniów
na terenie szkoły,
· wyjść
do placówek kulturalno-oświatowych – wyjazdy do teatru, muzeum, kina,
· indywidualnej
pracy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem,
· współpracy
z instytucjami wspierającymi funkcjonowanie szkoły i rodziny:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Sąd
Rodzinny, GOPS, PCPR, Rodzinny Dom
Dziecka, Policja, Straż Pożarna, Poradnia NZOZ
Medicus, Powiatowa Stacja Sanitarno-
Epidemiologiczna),
· zajęć
grupowych o charakterze psychologiczno-edukacyjnym i terapeutycznym,
· akcji charytatywnych i ekologicznych,
· zawodów i imprez sportowych,
· festynów,
·
rekolekcji,
·
prowadzenia
filmoteki i kroniki szkolnej,
· stałego uaktualniania strony internetowej.
III.
PODSTAWOWE
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Podstawowym
celem programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w Szkole Podstawowej im.
Wł. St. Reymonta jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie
zachowaniom problemowym i ryzykownym. Zadania zawarte w programie mają służyć
wzmacnianiu w uczniu poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej i
regionalnej, a także mają wspomagać we wprowadzaniu go w świat altruizmu,
patriotyzmu, godności własnej i poszanowania godności innych oraz szacunku dla
życia i rodziny.
Program
opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę
rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji
pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze
statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań
wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności
szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie
jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności
musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Program
wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem
programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Program
wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i
problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
·
ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli,
uczniów, pracowników niepedagogicznych, rodziców,
·
wyników ewaluacji (wewnętrznej, zewnętrznej),
·
wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego
przez dyrektora,
·
ewaluacji programu wychowawczego i programu
profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2016/2017,
·
wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych,
zespołów przedmiotowych i zespołów wychowawczych,
·
uwag, spostrzeżeń i wniosków nauczycieli,
uczniów, rodziców.
Podstawowe zasady realizacji
szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
·
powszechną znajomość założeń programu – przez
uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
·
zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej
społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
·
respektowanie praw wszystkich członków szkolnej
społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd
uczniowski),
·
współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym
szkoły (np. udział organizacji, stowarzyszeń oraz instytucji pomocowych wspierających
działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
·
współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
·
inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej
potrzeb, specyfiki).
IV.
MISJA
SZKOŁY
Misją
naszej szkoły jest kształcenie i wychowywanie uczniów we współpracy z ich
rodzicami, w duchu wartości, wyrastających z polskiego dziedzictwa kulturowego,
w poczuciu odpowiedzialności za siebie i za innych, w miłości Ojczyzny przy
jednoczesnym kształtowaniu umiejętności rozumienia i poszanowania innych kultur.
Nasza szkoła pragnie wspomagać swoich wychowanków w ich wszechstronnym rozwoju
intelektualnym, moralnym, społecznym i emocjonalnym. Dążymy do tego, aby
harmonijnie realizowała ona funkcję dydaktyczną, wychowawczą oraz opiekuńczą,
stwarzając możliwość aktywnego rozwoju wszystkich talentów i sfer osobowości
ucznia, służąc mu znakomitą kadrą nauczycielską oraz kompetentną pomocą
pedagogiczną, psychologiczną i duchową.
Szkoła Podstawowa w Solcu to szkoła z przyszłością
i perspektywami na lepsze jutro. Dyrektor poprzez swoją ciężką pracę, pracę
kadry pedagogicznej, zespołu obsługi i sekretariatu oraz we współpracy z
rodzicami będzie robił wszystko aby szkoła reprezentowała:
·
wysoki poziom nauki poparty
wynikami uczniów, wynikami uzyskanymi z egzaminów gimnazjalnych, konkursów przedmiotowych,
szkolnych, międzyszkolnych i sportowych;
·
bogatą gamę zajęć pozalekcyjnych;
·
zatrudniała kadrę z wysokimi
kwalifikacjami;
·
rodzice byli partnerami w
podejmowaniu przez szkołę decyzji;
·
żeby postać Reymonta – patrona
szkoły była wzorem do naśladowania
w kultywowaniu polskiej wsi;
·
dzieci uczyły się godności
człowieka, tolerancji, odpowiedzialności, sprawiedliwości, posługiwania się
tylko prawdą, pozytywnie myślały;
·
aby poprzez szukanie partnerskich
szkół i wymiany międzynarodowe dzieci miały szansę odwiedzić najdalsze zakątki
świata, poznawać język, kulturę
i tradycję innych narodów;
·
szkoła nasza poprzez wyrównanie
szans z młodzieżą wiejską ma otwierać drzwi do lepszego przyszłego życia.
zkoła pielęgnuje piękno w każdym uczniu, który jako jej absolwent
często wraca do niej w miłych wspomnieniach. Jest to miejsce rozwijające
zainteresowania
i marzenia. Nasza szkoła pokazuje, jak się uczyć i samodzielnie zdobywać
wiedzę, jak radzić sobie w zmieniającej się rzeczywistości. Pokazuje, jak być otwartym
na drugiego człowieka, szanować jego prawa, tolerować poglądy. Będziemy
robić wszystko aby w naszej szkole chciało się przebywać zarówno w czasie
obowiązkowych zajęć, jak i na zajęciach rozwijających talenty. Aby uczęszczanie
do takiej szkoły dawało tylko radość i przygotowywało do życia w świecie
dorosłych. Szkoła Podstawowa w Solcu to droga wspólnych działań dyrektora, rady
pedagogicznej, dzieci oraz Organu Prowadzącego szkołę i Organu Nadzorującego
ją. Każde dziecko w tej szkole ma zapewnione
warunki rozwoju umiejętności i postaw, które są niezbędne w dalszym etapie
nauki i które kształtują wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka i
środowiska.
Dobro
wspólne to podstawa życia społecznego w szkole, kraju i na świecie. Wartością
nadrzędną w szkole jest osiąganie wyznaczonych celów i otwartość na drugiego
człowieka. Uczeń zna i szanuje symbole narodowe, historię swojego regionu
kontynuuje tradycje regionalne. Poprzez wyjazdy poznaje świat, kulturę innych
narodów ich tradycję i obyczaje. W czasie wymian międzynarodowych dzieci uczą
się języka, otwartości na drugiego człowieka i jego akceptacji. Uczą się tego,
że życie jest największą wartością człowieka.
Realizację celów dydaktycznych i wychowawczych
w naszej szkole zapewnia stosowny wybór programów nauczania, wykwalifikowana
kadra pedagogiczna, nie przepełnione klasy a co za tym idzie indywidualne
podejście do każdego dziecka oraz przyjazna atmosfera oparta
na wzajemnej akceptacji.
Szkoła zapewnia bezpieczne warunki rozwoju
psychicznego i fizycznego, a różnorodność zajęć pozalekcyjnych powoduje, że
uczeń chętnie w nich uczestniczy i ma satysfakcję z pobytu w szkole. Sprzyjają temu
preferowane aktywne metody pracy.
Podejmowane przez szkołę działania,
umożliwiają uczniom odkrywanie świata i ich miejsca w świecie w sposób
niekonwencjonalny, wieloaspektowy i twórczy, tworząc zintegrowany, holistyczny
obraz rzeczywistości. Działania te motywują do poszukiwania prawdy, dobra i
piękna w świecie.
Dyrektor,
nauczyciele, dzieci, rodzice, Wójt Gminy Gostynin oraz wszyscy Partnerzy
z którymi mamy możliwość współpracować pragną spełniać dziecięce marzenia,
rozbudzać
w dziecku uczniowską ciekawość, motywować do podejmowania pozytywnych działań i
rozwijania wszelkich zainteresowań. Robimy wszystko aby szkoła nasza była
miejscem, w którym dziecko jest bezpieczne, z dala od wulgaryzmów, przemocy i
narkotyków.
Szkoła nasza zapewnia
uczniom:
·
edukację, wychowanie oraz opiekę na wysokim
poziomie;
·
naukę języków już od najmłodszych klas ( j.
angielski, j. niemiecki);
·
naukę w kolorowych, dobrze wyposażonych salach;
·
nowocześnie wyposażoną bibliotekę z czytelnią;
·
nowoczesną pracownię językową;
·
skomputeryzowaną czytelnię z dostępem do
Internetu, gdzie dzieci w oczekiwaniu na odjazd bezpiecznie mogą spędzać czas
wolny;
·
szeroką gamę zajęć pozalekcyjnych;
·
rozrywki kulturalno-oświatowe: wycieczki,
rajdy, biwaki, wyjazdy na Zieloną Szkołę;
·
udział w wymianach międzynarodowych;
·
bezpieczny i atrakcyjnie urządzony plac zabaw
dla dzieci młodszych z wykorzystaniem do zajęć w terenie;
·
nowoczesne boisko;
·
stronę internetową, za pomocą, której rodzice
mogą mieć stały kontakt ze szkołą;
·
pomoc pedagoga w sytuacjach trudnych
wychowawczo;
·
łączenie tradycji z nowoczesnością;
·
popularyzowanie twórczości Reymonta – patrona
szkoły;
·
rozwijanie uzdolnień twórczych i doskonalenie
umiejętności recytatorskich;
·
rozbudzanie wrażliwości na piękno prozy
Reymonta;
·
promowanie młodych talentów;
·
naukę tańców i piosenek ludowych;
·
wzbogacenie wiedzy na temat historii regionu (zwyczajów,
obrzędów, obyczajów );
·
wychowanie ucznia, który jest otwarty,
wrażliwy, tolerancyjny i potrafi właściwie funkcjonować w otaczającym go
świecie.
Szkoła
nasza nie tylko ma uczyć dzieci tego co niesie ze sobą podstawa programowa,
chcemy dzielić się z dziećmi i rodzicami swoją wiedzą, umiejętnościami i
doświadczeniem. Włączamy i pragniemy dalej włączać nasze dzieci w projekty i
przedsięwzięcia, które pozwolą im rozwijać swoje umiejętności oraz wzbogacać
wiedzę szeroko wykraczającą poza progi szkolnych schematów.
V.
SYLWETKA
UCZNIA I MODEL ABSOLWENTA
Nasza szkoła dąży do tego, aby jej uczeń,
wychowanek i absolwent był człowiekiem dojrzałym pod względem moralnym,
intelektualnym, emocjonalnym, społecznym i obywatelskim, powinien być osobą
twórczą, samodzielną i odpowiedzialną, prawą, uczciwą i kulturalną; młodym
człowiekiem, pragnącym wciąż kształcić się w sferze intelektualnej i rozwijać
swoją osobowość.
Uczeń naszej szkoły
jest:
·
odpowiednio przygotowany do wypełniania
obowiązku szkolnego;
·
odpowiedzialny za swoje zachowanie;
·
aktywny, dociekliwy, kreatywny;
zna:
·
symbole narodowe, szanuje je;
·
swoje miejsce w świecie;
potrafi:
·
dbać o higienę osobistą, estetykę ubioru, pomieszczeń;
·
okazywać pomoc słabszym oraz osobom
niepełnosprawnym;
·
komunikować się z osobami dorosłymi,
rówieśnikami;
·
rozwiązywać problemy.
Dążeniem Szkoły Podstawowej
im. Wł. Stanisława Reymonta w Solcu jest przygotowanie absolwenta, który:
·
pracuje systematycznie i dąży do osiągnięcia
ustalonych celów;
·
potrafi decydować o kierunku dalszego
kształcenia;
·
jest przygotowany do wzięcia odpowiedzialności
za podejmowane decyzje;
·
zna swoje mocne i słabe strony oraz potrafi nad
nimi pracować;
·
tworzy własny warsztat pracy;
·
kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i
moralności;
·
jest tolerancyjny, kulturalny, respektujący
ogólnie przyjęte normy społeczne;
·
zna swoje prawa i obowiązki;
·
sprawnie komunikuje się w języku polskim;
·
posługuje się językiem angielskim i niemieckim;
·
potrafi korzystać ze źródeł książkowych oraz
multimedialnych;
·
swobodnie wyraża swoje myśli i przeżycia;
·
racjonalnie wykorzystuje narzędzia i
technologie informatyczne;
·
jest ambitny;
·
jest kreatywny;
·
jest odważny;
·
jest samodzielny;
·
zna i szanuje historię, kulturę oraz tradycję
regionu, narodu;
·
jest wrażliwy na piękno i dziedzictwo
kulturowe;
·
szanuje potrzeby innych i jest chętny do
niesienia pomocy;
·
potrafi podejmować odpowiednie decyzje w trosce
o bezpieczeństwo swoje i innych;
·
potrafi działać w grupie rówieśniczej;
·
zna i rozumie zasady współżycia społecznego;
VI.
CELE
GŁÓWNE
Zadanie
wychowania dzieci leży przede wszystkim po stronie rodziców, a szkoła stanowi w
tym względzie istotne wsparcie. Rolą nauczycieli w pracy wychowawczej jest
wspieranie rodziców w wychowaniu mającym na celu budowanie postaw społecznych i
rozbudzanie strony poznawczej ucznia, ukształtowanej na poszukiwaniu dobra i
prawdy.
Głównym
celem działalności wychowawczej szkoły jest prowadzenie działań z zakresu
promocji zdrowia oraz wspomaganie ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na
osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej
– ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności
pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań
prozdrowotnych,
2) psychicznej
– ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie
właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie
postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska
sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
3) społecznej
– ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym,
opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania
wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
4) aksjologicznej
– ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w
tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Realizacja
tych celów dokonuje się przez działania wychowawcze, edukacyjne, informacyjne i
profilaktyczne.
Działania wychowawcze
obejmują:
1) współdziałanie
całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności
i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2) kształtowanie
hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny
rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym
zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
3) współpracę
z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości
oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz
zachowań proekologicznych,
4) wzmacnianie
wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
5) kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji
rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a
także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie
więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
6) doskonalenie
umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych
relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z
grupą uczniów,
7) wzmacnianie
kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
8) kształtowanie
u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach
z zakresu wolontariatu,
9) przygotowanie
uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
10) wspieranie
edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie
postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
Działania
edukacyjne obejmują:
1) poszerzenie
wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości
rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania
wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków
zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i
leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
2) rozwijanie
i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
3) kształtowanie
u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie
ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
4) kształtowanie
krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym
podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu
rozwojowi i zdrowemu życiu,
5) prowadzenie
wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie
rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz
podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
6) doskonalenie
kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego
wieku rozwojowego.
Działania
informacyjne obejmują:
1) dostarczenie
aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na
temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych
związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych
zagrożeń cywilizacyjnych,
2) udostępnienie
informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich
rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
3) przekazanie
informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom
i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
4) informowanie
uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących
procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy
szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działania
profilaktyczne obejmują:
1) wspieranie
wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia
oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych
niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych,
2) wspieranie
uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną,
środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko
zachowań ryzykownych,
3) wspieranie
uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które
nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
4) realizowanie
wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów
profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb
indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym
Programie Przeciwdziałania Narkomanii,
5) przygotowanie
oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej
pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności
potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji
życiowej,
6) kształtowanie
i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez
uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
7) doskonalenie
zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji
profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań
ryzykownych,
8) włączanie,
w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa
w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu
przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych,
środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
1. Działania wychowawcze w roku szkolnym
2017/2018
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania
w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
·
wspomaganie rozwoju ucznia w sferze
emocjonalnej, społecznej i twórczej,
·
zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi
w szkole,
·
przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania
w grupie społecznej (szkole, klasie),
·
rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we
własne siły i możliwości,
·
budowanie poczucia tożsamości regionalnej i
narodowej,
·
przeciwdziałanie uzależnieniom oraz
kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
·
przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań
ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań
lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
·
znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo
w drodze do szkoły, prawidłowego zachowania na wypadek zagrożenia pożarem,
atakiem terrorystyczny,
·
eliminowanie z życia szkolnego agresji i
przemocy rówieśniczej,
niebezpieczeństwa związanego z nadużywaniem
komputera, Internetu, telefonów
komórkowych i telewizji,
·
uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i
radzenia sobie ze stresem.
VII. ZADANIA I OBOWIĄZKI PODMIOTÓW
REALIZUJĄCYCH
PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
1. Dyrektor szkoły:
· stwarza
warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
· sprawuje
opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego
poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy
wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
· inspiruje
nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie
kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych,
organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji
uczniów,
· stwarza
warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i
innych organizacji,
· współpracuje
z zespołem wychowawców, pedagogiem oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga
nauczycieli w realizacji zadań,
· czuwa
nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
· nadzoruje
zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad
oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
· nadzoruje
realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Rada pedagogiczna:
· uczestniczy
w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań
profilaktycznych,
· opracowuje
projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z
Radą Rodziców,
· opracowuje
i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach
zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością
· uczestniczy
w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
· uczestniczy
w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
3. Nauczyciele:
· współpracują
z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w
realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
· reagują
na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie
dla ucznia,
· reagują
na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
·
przestrzegają obowiązujących w szkole procedur
postępowania w sytuacjach zagrożenia
młodzieży demoralizacją i przestępczością,
· udzielają
uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
· kształcą
i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
· rozmawiają
z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na
swoich zajęciach,
· wspierają
zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
4.
Wychowawcy
klas:
·
diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
·
rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
·
na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów
i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują
plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę
funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów oraz dokonują jego
ewaluacji,
· zapoznają
uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi
zwyczajami, tradycjami szkoły,
· są
członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego
zespołu,
· oceniają
zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
· współpracują
z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem
szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
· wspierają
uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
· rozpoznają
oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
· dbają
o dobre relacje uczniów w klasie,
· podejmują
działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom
podopiecznych,
· współpracują
z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i
młodzieży,
· podejmują
działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych
5. Zespół wychowawców:
·
opracowuje projekty procedur postępowania w
sytuacjach zagrożenia młodzieży
demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami
działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności,
karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
·
analizuje i
rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
·
ustala potrzeby w
zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym
rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
·
przygotowuje analizy
i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
·
inne, wynikające ze
specyfiki potrzeb danej szkoły.
6.
Pedagog
szkolny/psycholog:
· diagnozuje
środowisko wychowawcze,
· zapewnia
uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
· współpracuje
z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej
opieki,
· zabiega
o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
· współpracuje
z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy
psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
· współpracuje
z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i
poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
7. Rodzice:
· współtworzą
szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
· uczestniczą
w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
· uczestniczą
w spotkaniach organizowanych przez szkołę,
· zasięgają
informacji na temat swoich dzieci w szkole,
· współpracują
z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
· dbają
o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
· rada rodziców
uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny
szkoły.
8.
Samorząd
uczniowski:
·
jest inspiratorem i organizatorem życia
kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w
porozumieniu z dyrektorem,
· uczestniczy
w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
· współpracuje
z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
· prowadzi
akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
· reprezentuje
postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
· propaguje
ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
· dba o
dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
· podejmuje
działania z zakresu wolontariatu.
VIII. CELE
SZCZEGÓŁOWE
Szczegółowe
cele programu są wynikiem diagnozy przeprowadzonej w szkole, w tym ewaluacji
dotychczasowego programu wychowawczego i profilaktyki. Odniesienie do
poszczególnych sfer rozwoju pozwoli harmonijnie oddziaływać na rozwój uczniów w
poszczególnych obszarach.
OBSZAR
ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
1. Rozbudzanie
aktywności poznawczej, rozwijanie umiejętności twórczego myślenia i technik
skutecznego uczenia się.
2. Wykorzystywanie
różnych źródeł wiedzy i kształtowanie umiejętności świadomego wyboru
informacji.
3. Pomoc
w odkrywaniu własnych możliwości, zainteresowań, talentów i ich twórczym
wykorzystaniu.
4. Wyrównywanie
szans edukacyjnych uczniów z trudnościami szkolnymi.
5. Motywowanie
do zdobywania wiedzy, umiejętności oraz ukazywanie korzyści z ich posiadania.
6. Rozwijanie
potrzeby uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym.
OBSZAR ROZWOJU MORALNEGO
1.
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na
drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na
poszanowaniu osoby ludzkiej.
2.
Kształtowanie poszanowania dziedzictwa
narodowego i świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców
moralnych.
3. Tworzenie
i uczestniczenie w tradycji szkoły, wsi, regionu.
4. Poznanie
dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i
szacunku dla innych narodów, kultur, religii.
5. Uczenie
właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość,
krzywdę drugiego człowieka, agresję.
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO
1. Rozwijanie
umiejętności dbania o bezpieczeństwo swoje i innych.
2. Zapewnienie
warunków bezpiecznego przebywania ucznia w szkole.
3. Przeciwdziałanie
zachowaniom agresywnym i przemocy.
4. Propagowanie
wiedzy o substancjach uzależniających i zagrożeniach związanych z ich
używaniem.
5. Pomoc
uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
6. Propagowanie
zdrowego stylu życia i działań ekologicznych.
7. Rozwijanie
świadomości potrzeb wynikających z faz rozwojowych człowieka.
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
1. Poznawanie
własnej sfery uczuciowej, uczenie się umiejętności okazywania uczuć i
kierowanie emocjami.
2. Uczenie
umiejętności radzenia sobie z emocjami.
3. Kształtowanie
umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły.
4. Rozwijanie
umiejętności rozróżniania dobra od zła (wskazujemy wzorce, pozytywne postawy.
IX.
METODY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Realizacja zadań wychowawczych i ich efekty
podlegają sysytematycznej obserwacji i ocenie. W celu modyfikacji tych działań
i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego wykorzystywane
są następujące narzędzia pracy:
·
obserwacje zachowań uczniów i zachodzących w
tym zakresie zmian;
·
analizę
dokumentacji;
·
przeprowadzenie ankiet, kwestionariuszy wśród
uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników niepedagogicznych;
·
rozmowy
z rodzicami;
·
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i
nauczycieli;
·
analizę
przypadków.
3. Ewaluację programu przeprowadza w każdym
roku szkolnym powołany przez dyrektora Zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego.
Zadaniem zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz
opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego
zostaje zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
Program
wychowawczo – profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Wł. St. Reymonta w Solcu został
uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły w dniu 22.09.2017
r. a następnie zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 25.09.2017 r. Program
jest otwarty i może być modyfikowany w trakcie jego realizacji.
Koordynator
Bogusława Filińska
Zapoznałem/am się:
Sfery |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
Uwagi |
Intelektualna |
Rozbudzanie aktywności poznawczej, rozwijanie
umiejętności twórczego myślenia i technik skutecznego uczenia się. |
v Odpowiednio dobieramy
programy edukacyjne. v Realizujemy podstawy
programowe. v Stosujemy aktywne
metody nauczania. v Przygotowujemy i
bierzemy udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, olimpiadach. v Diagnozujemy
możliwości edukacyjne uczniów i ich środowiska rodzinnego. v Zapoznajemy uczniów z
WSO, z zakresem materiału z poszczególnych przedmiotów. v Wskazujemy
autorytety, organizujemy spotkania z ciekawymi ludźmi. v Zapoznajemy uczniów z
różnymi technikami uczenia się. v Rozwijamy współpracę
z biblioteką gminną. v Rozwijamy
umiejętności wyrażania swoich myśli i poprawnego pisania (np. publikujemy
teksty na stronie internetowej, organizujemy konkursy ortograficzne,
recytatorskie, językowe). v Organizujemy
doradztwo szkolne i zawodowe. |
Nauczyciele, Wychowawcy, Pedagodzy, Bibliotekarz, Specjaliści PPP |
Cały rok Szkolny |
|
Wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy i kształtowanie
umiejętności świadomego wyboru informacji. |
v Organizujemy udział w
różnych formach kształcenia i korzystamy z różnych źródeł informacji: - lekcje biblioteczne, - zajęcia świetlicowe, - zajęcia z wykorzystaniem środków medialnych, Internetu, - lekcje muzealne, w Izbie Pamięci, w Izbie Reymonta, - spektakle teatralne, filmy, prelekcje, scenki
teatralne, - wystawy, - wycieczki
turystyczno – krajoznawcze, - spotkania z ciekawymi ludźmi, - konkursy, - projekt gimnazjalny. |
Nauczyciele, Wychowawcy, Pedagodzy, Rodzice. |
Cały rok Szkolny |
|
|
Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, zainteresowań,
talentów i ich twórczym wykorzystaniu. |
v Bierzemy udział w
zajęciach pozalekcyjnych, kołach zainteresowań, zawodach sportowych,
zajęciach świetlicowych, konkursach, olimpiadach, w Zespole Pieśni i Tańca
Ludowego. v Organizujemy
wycieczki turystyczno – krajoznawcze, zielone szkoły, wyjazdy do kina,
teatru, muzeum i innych instytucji kulturalno – oświatowych. v Organizujemy
warsztaty umożliwiające rozwijanie własnych uzdolnień. v Propagujemy i
uczestniczymy w wolontariacie, akcjach charytatywnych i społecznych w
środowisku, gminie. v Indywidualizujemy
pracę z uczniem. v Obejmujemy opieką
ucznia zdolnego i mającego trudności w nauce. v Prezentujemy
osiągnięcia na forum szkoły, na stronie internetowej, w prasie lokalnej. v Organizujemy
spotkania ze specjalistami PPP. |
Nauczyciele, Wychowawcy, Pedagodzy, Rodzice. |
Cały rok szkolny |
|
|
Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z trudnościami
szkolnymi. |
v Obejmujemy uczniów
różnorodnymi formami opieki psychologiczno – pedagogicznej. v Zapewniamy opiekę
pedagoga, logopedy, oligofrenopedagoga. v Współpracujemy z PPP. v Zapoznajemy
nauczycieli z opiniami i orzeczeniami PPP oraz monitorujemy realizację
zawartych zaleceń. v Uwzględniamy
indywidualne potrzeby uczniów o specjalnych i specyficznych potrzebach
edukacyjnych w procesie edukacyjnym i wychowawczym. v Prowadzimy
indywidualne konsultacje dla rodziców i uczniów. v Obejmujemy uczniów
zajęciami socjoterapeutycznymi oraz innymi zajęciami specjalistycznymi,
zgodnie z zaleceniami PPP. v Prowadzimy odpowiednią
dokumentację wymaganą dla uczniów z orzeczeniami oraz dokonujemy
systematycznej oceny postępów dydaktycznych i wychowawczych. |
Wychowawca, Nauczyciele, Pedagodzy, Logopeda, Specjaliści PPP, Oligofrenopeda-gog. |
Cały rok szkolny |
|
|
Motywowanie do zdobywania wiedzy, umiejętności oraz
ukazywanie korzyści z ich posiadania. |
v Dostrzegamy postępy w
nauce, stosujemy oceniania kształtującego. v Wskazujemy i
udostępniamy uczniom różne źródła wiedzy. v Systematyczne
oceniamy pracę i postępy uczniów. v Publicznie nagradzamy
oraz udzielamy pochwały na forum szkoły i klasy. v Organizujemy konkursy
z nagrodami za najlepsze osiągnięcia. v Popularyzujemy
osiągnięcia uczniów (tablice szkolne, strona internetowa, kronika szkolna,
prasa lokalna). v Organizujemy
spotkania motywujące z wychowawcą, pedagogiem, specjalistami PPP. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Nauczyciele, Rodzice, Specjaliści PPP. |
Cały rok Szkolny |
|
|
Rozwijanie potrzeby uczestnictwa w życiu kulturalnym i
społecznym. |
v Poznajemy normy,
zasady zachowania dotyczące postawy, stroju w różnych sytuacjach szkolnych i
pozaszkolnych. v Organizujemy wyjazdy
do teatru, muzeum, kina, na koncerty. v Wspieramy inicjatywy
uczniów w tworzeniu wydarzeń kulturalnych w szkole i poza nią (inscenizacje,
wystawy, gazetki szkolne, strona internetowa, kronika). v Stwarzamy możliwości
uczestnictwa każdego ucznia w przedsięwzięciach szkolnych. v Organizujemy udział
rodziców w prezentacjach szkolnych. v Wdrażamy do
dokonywania właściwych wyborów lektur, filmów, prasy, treści internetowych. v Bierzemy udział w
organizacjach szkolnych (SU, SKO). |
Nauczyciele, Wychowawcy, Opiekun SU, Rodzice. |
Cały rok Szkolny |
|
|
Moralna |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na drugiego
człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu
osoby ludzkiej. |
v Uczymy tolerancji
wobec drugiego człowieka, w szczególności poszanowania jego kultury i
religii. v Dyskutujemy na temat
praw i obowiązków dziecka wg Konwencji
Praw Dziecka. v Rozwijamy motywacje
do udzielania wzajemnej pomocy w klasie – jestem opiekunem słabszych (przydzielanie
par). v Organizujemy pomoc
koleżeńską. v Akceptujemy
niepełnosprawność intelektualną i fizyczną. v Uczestniczymy w
pogadankach na temat tolerancji i szacunku dla drugiej osoby. v Współdziałamy i
funkcjonujemy na co dzień z kolegami i koleżankami – wyznawcami innej
religii. v Uczymy się stawiania
celów i dobierania do nich sposobów realizacji. v Poznajemy pojęcie
pracowitości, rzetelności i wytrwałości. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Opiekun SU, Katecheta, ksiądz |
Cały rok szkolny |
|
Kształtowanie poszanowania dziedzictwa narodowego i
świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych. |
v Kultywujemy tradycje
związane z najbliższym regionem, krajem. v Organizujemy i
uczestniczymy w uroczystościach klasowych i szkolnych. v Uczestniczymy z
pocztem sztandarowym w uroczystościach szkolnych, lokalnych i krajowych. v Dbamy o miejsce
Pamięci Narodowej. v Reprezentujemy
społeczność uczniowską w ważnych wydarzeniach na terenie szkoły i regionu. v Zapraszamy ludzi
zasłużonych dla historii regionu, państwa. v Monitorujemy zachowania
uczniów. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Nauczyciele odpowiedzialni za poszczególne Działania. |
Cały rok szkolny |
|
|
Tworzenie i uczestniczenie w tradycji szkoły, wsi,
regionu. |
v Organizujemy
wycieczki tematyczne. v Uczestniczymy w
godzinach wychowawczych kultywujących tradycję szkoły, wsi, regionu. v Uczestniczymy w
pracach Samorządu Uczniowskiego, v Zapraszamy ludzi
zasłużonych dla historii wsi, regionu. v Bierzemy udział w
zawodach sportowych w ramach których popularyzowana jest idea integracji
wśród uczniów innych szkół oraz w środowisku lokalnym. v Reprezentujemy
społeczność uczniowską w ważnych wydarzeniach na terenie szkoły, regionu. v Wykonujemy
okazjonalne gazetki w salach dydaktycznych. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Bibliotekarz, Przedstawiciele Urzędu Gminy, Nauczyciele. |
Cały rok szkolny |
|
|
Poznawanie dorobku kulturalnego Europy, świata,
wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur,
religii. |
v Prowadzimy wymiany
międzynarodowe Ludowego Dziecięcego Zespołu Pieśni i Tańca Solec. v Spotykamy się z
przedstawicielami innych polskich szkół i polonią kanadyjską w ramach
współpracy rodzin reymontowskich. v Organizujemy dni
dotyczące historii i tradycji innych narodowości. v Bierzemy udział w
akcjach krajowych promujących kulturę innych narodów. v Poznajemy historię,
kulturę, gospodarkę państw Unii Europejskiej. |
Koordynator DzZPiT Solec, Wychowawcy, Nauczyciele historii i WOS – U. |
Cały rok szkolny |
|
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w
reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję. |
v Interwencja wychowawcza – reagujemy na
zachowania ryzykowne uczniów podczas zajęć, przerw. v Przeprowadzamy lekcje
wychowawcze na temat: -
samopoznania, wzmacniania własnej wartości; -
zaufania społecznego; -
rozpoznawania elementów wyzwalających w nas złość i agresję; -sposobów
radzenia sobie z agresją i przemocą rówieśników; -
pokojowego rozwiązywania konfliktów. v Wyświetlamy filmy
edukacyjne. v Uczestniczymy w
programach pomocy organizowanych przez policję, PPP. v Organizujemy
spotkania dla rodziców na temat przejawów i form agresji w szkole oraz
sposobów ich przezwyciężania. v organizujemy z
udziałem instytucji zewnętrznych warsztaty dotyczące radzenia sobie z
agresją. v Konsekwentne
stosujemy właściwe formy rozliczania negatywnych zachowań. v Nagradzamy za
właściwą postawę. v „Szkoła nie tylko
miejscem nauki” – organizujemy imprezy szkolne, np. dyskoteki z naciskiem na
właściwe zachowanie uczniów, wolne od agresji słownej i fizycznej. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Pracownicy PPP w Gostyninie, KPP w Gostyninie. |
Cały rok szkolny |
|
|
Społeczna |
Rozwijanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo swoje i
innych. |
v Dbamy o
bezpieczeństwo (BHP i P.poż). v Przeprowadzamy wstępna próbna ewakuację
wewnętrzną oraz z udziałem PSP oraz OSP. v Przypominamy o
procedurach zachowania się na wypadek ataku terrorystycznego i innych
zagrożeń. v Uczestniczymy w
zajęciach technicznych – wychowanie komunikacyjne. v Dbamy o
bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych. v Uczestniczymy w
zajęciach EDB. |
Dyrektor, Straż pożarna, Wychowawcy, Nauczyciel zajęć technicznych. |
Cały rok szkolny |
|
Zapewnienie warunków bezpiecznego przebywania ucznia w
szkole. |
v Przeprowadzamy
pogadanki na lekcjach wychowawczych nt. zasad bezpieczeństwa obowiązujących
na terenie szkoły oraz poszanowania mienia w szkole. v Omawiamy prawa i obowiązki
ucznia zgodnie z Konstytucją RP, Konwencją Praw Dziecka (ze szczególnym
naciskiem na prawo do życia, prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego,
zakazu dyskryminacji) v Przypominamy prawa i
obowiązki ucznia oraz prawa dziecka zgodnie z obowiązującymi dokumentami
prawnymi . v Przeprowadzamy
zajęcia integracyjne - ·
organizujemy spotkania dla uczniów z pracownikami KPP na
temat: „Odpowiedzialność karna nieletnich” ·
Zapoznajemy uczniów i rodziców z dokumentami regulującymi
pracę szkoły: Statutem, programem wychowawczo – profilaktycznym. |
Wychowawcy, Nauczyciel WOS-u Pedagodzy. |
|
|
|
Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i przemocy. |
v Diagnozujemy
zagrożenia środowiska szkolnego agresją i przemocą - ankieta dla uczniów,
rodziców i pracowników szkoły dotycząca zagrożeń i agresji. v Rozpoznajemy
środowisko pozaszkolne uczniów, zachowujących się agresywnie v Eliminujemy i
zapobiegamy zjawiskom przemocy i agresji. v Współpracujemy z
kuratorami sądowymi, Sądem Rodzinnym i innymi odpowiednimi instytucjami
wspomagającymi rodziców i uczniów zagrożonych niedostosowaniem. v Indywidualnie
pomagamy rodzicom uczniów szczególnie agresywnych. v Prowadzimy lekcje
wychowawcze poruszające problematykę zachowań agresywnych i sposobów radzenia
sobie z nimi. v Organizujemy
spotkania na temat agresji i przemocy z pracownikami PPP, pedagogiem
szkolnym, pracownikami KPP. v Zwracamy uwagę na
zagrożenia wypływające ze świata wirtualnego –zajęcia „Cyberprzemoc i
uzależnienia od Internetu”. v Zachęcamy rodziców do
udziału w programach prowadzonych przez specjalistów w PPP, udziału w
spotkaniach z przedstawicielami policji. v Organizujemy i
przeprowadzamy spotkania z rodzicami, poruszając tematykę przemocy i agresji. |
Wychowawcy, Nauczyciele, Pedagodzy, Funkcjonariusze KPP. |
Cały rok szkolny |
|
|
Propagowanie wiedzy o substancjach uzależniających i zagrożeniach związanych z ich używaniem. |
v Diagnozujemy
zagrożenia środowiska szkolnego uzależnieniami - ankieta dla uczniów
dotycząca uzależnień. ·
Dokonujemy analizy wyników ankiety i opracowujemy plan
działań w celu rozszerzenia tematyki przeciwdziałania uzależnieniom na dany
rok szkolny. v Przeprowadzamy cykl
lekcji wychowawczych dotyczących profilaktyki : ·
Przeciwdziałanie zjawisku uzależnienia od alkoholu,
narkotyków i papierosów wśród młodzieży. v Organizujemy dla
uczniów spotkania profilaktyczne na tematy poruszające tematykę uzależnień. v Podejmujemy tematykę
z profilaktyki uzależnień na poszczególnych przedmiotach. v Organizujemy
prelekcje i pogadanki dla rodziców dotyczące problemu uzależnień - gromadzimy
i uzupełniamy biblioteczki dla rodziców w materiały o tematyce uzależnień, w
tym dane kontaktowe instytucji wspomagających walkę z uzależnieniami. v Bierzemy udział w
Happeningu AIDS, Dzień bez papierosa, Marsz życia i nadziei. |
Wychowawcy, Nauczyciele, Pedagodzy. |
Cały rok szkolny |
|
|
Pomoc uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym. |
v Konsekwentnie
stosujemy zasady WSO dotyczące frekwencji. Systematycznie kontrolujemy
obecności uczniów wagarujących w porozumieniu z rodzicami. v Podejmujemy działania
zmierzające do wyrównywania szans edukacyjnych: organizowania pomocy
koleżeńskiej, przydzielania do zespołów wyrównawczych. v Pomagamy uczniom w
znalezieniu miejsca w pozytywnej grupie, stwarzamy możliwości należenia do organizacji
szkolnych i pozaszkolnych – troszczymy się o rozwój zainteresowań uczniów. v Współpracujemy z
rodzicami, PPP, KPP, instytucjami wspomagającymi wychowanie. v Organizujemy pomoc
materialną dla uczniów potrzebujących. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Nauczyciele. |
Cały rok szkolny |
|
|
Propagowanie zdrowego stylu życia i działań
ekologicznych. |
v Organizujemy
wycieczki turystyczno – krajoznawcze, rajdy, wyjazdy integracyjne. v Prowadzimy lekcje
wychowawcze na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym. v Poruszamy na lekcjach
wychowawczych i przedmiotach tematyki o konieczności ochrony środowiska i
ekologii. v Włączamy uczniów do
akcji o charakterze ekologicznym: „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi”. v Zbieramy informacje
od uczniów na temat ciekawego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego i przerw
śródlekcyjnych. v Prowadzimy zajęcia
świetlicowe, koła zainteresowań. v Organizujemy wyjazdy
do pływalni miejskiej, na lodowisko. v Przeprowadzamy
pogadanki, dyskusje podczas godzin wychowawczych, zajęć edukacyjnych na temat
zdrowia i zdrowego trybu życia. v Bierzemy udział w
programach profilaktycznych: „Bieg po zdrowie”, „Fluoryzacja zębów”, „Czysta
powietrze wokół nas”, „Choroby przenoszone drogą płciową”, „Znajdź właściwe
rozwiązanie”, „Trzymaj formę”. v Organizujemy
spotkania z pielęgniarką, lekarzem, pracownikiem Stacji Sanitarno –
Epidemiologicznej. v Organizujemy
projekcję filmów dotyczącą zdrowego odżywiania. v Organizujemy konkursy
wiedzy, plastyczne dotyczące promocji higieny osobistej i zdrowia. v Przeprowadzamy
pogadanki „Anoreksja i bulimia”, „Stres i higiena osobista”. v Wyrabiamy nawyki
kulturalnego spożywania posiłków oraz racjonalnego odżywiania się. v Dbamy o czystość, ład
i porządek otoczenia. v Organizujemy
szkolenia nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnień. |
Nauczyciele w – f, Wychowawcy, Pedagodzy. |
Cały rok szkolny |
|
|
|
v Organizujemy
dożywianie dla uczniów będących pod opieką GOPS. v Systematycznie
zachęcamy do picia wody mineralnej (dystrybutory na korytarzach). v Bierzemy udział w
projektach: „Warzywa i owoce dla każdego”, „Szklanka mleka”. v Wykonujemy gazetki o
tematyce zdrowotnej. v Rozprowadzamy
broszury, czasopisma dotyczące zasad higieny i zdrowego odżywiania. v Organizujemy zawody
sportowe, dodatkowe zajęcia wychowania fizycznego oraz zajęcia gimnastyki
korekcyjnej propagujące zdrowy tryb życia wśród dzieci i młodzieży. v Przeprowadzamy
pogadanki na temat ochrony środowiska oraz jego zagrożeń. v Zbieramy surowce
wtórne. v Zbieramy informacje
na temat lokalnych oraz ogólnopolskich problemów ekologicznych. v Organizujemy
spotkania mające na celu dbałość o bezpieczeństwo środowiska w naszym
regionie (spotkanie z komendantem Straży Pożarnej, spotkanie z policjantem,
myśliwym. v Odwiedzamy instytucje
przyczyniające się do ochrony środowiska. |
|
|
|
|
Rozwijanie świadomości potrzeb wynikających z faz
rozwojowych człowieka. |
v Uczestniczymy w
zajęciach WDŻWR. v Rozwijamy świadomość
na temat rozwoju człowieka, jego potrzeb i wynikających z tego zagrożeń. |
Wychowawcy, Nauczyciele przyrody, biologii, WDŻWR, nauczyciel
religii. |
Cały rok szkolny |
|
|
Emocjonalna |
Poznawanie własnej sfery uczuciowej, uczenie się
umiejętności okazywania uczuć i kierowanie emocjami. |
v Uczymy się
rozpoznawania i nazywania swoich własnych uczuć. v Organizujemy zajęcia
psychoedukacyjne dotyczące empatii, asertywności, radzenia sobie ze stresem –
„Stres pod kontrolą”. v Bierzemy udział w
akcjach charytatywnych – Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Mikołajki,
pomoc fundacjom. v Kierujemy swoim
rozwojem emocjonalnym poprzez rozwijanie inteligencji emocjonalnej,
stosowanie technik relaksacyjnych. |
Pedagodzy, Psycholodzy, Wychowawcy. |
Cały rok szkolny |
|
Uczenie umiejętności radzenia sobie z emocjami. |
v Zwracamy uwagę na
rozróżnianie zachowania uległego, asertywnego i agresywnego. v Wyrabiamy
umiejętności panowania nad negatywnymi emocjami. |
Pedagodzy, Psycholodzy. |
Cały rok szkolny |
|
|
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów bez
użycia siły. |
v Wspólnie diagnozujemy
problemy. v Szukamy pomocy
poprzez dotarcie do odpowiednich ludzi i instytucji – PPP, GOPS, PCPR,
Policja, Sąd, NZOZ – Medikus, PUP. v Informujemy o
anonimowym numerze telefonu dla uczniów potrzebujących pomocy (telefon
zaufania dla dzieci i młodzieży). v Umieszczamy na
stronie internetowej szkoły i tablicy pedagoga szkolnego informacji dotyczących
kontaktu z instytucjami wspomagającymi funkcjonowanie szkoły i rodziny. |
Wychowawcy, Pedagodzy, Nauczyciele przedmiotów, Ksiądz, Katecheta, Nauczyciel Wos –u. |
Cały rok szkolny |
|
|
Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła
(wskazujemy wzorce, pozytywne postawy. |
v Wskazujemy przykłady
z życia codziennego, cechy bohaterów literackich, narodowych, absolwentów
szkoły. v Poszukujemy
autorytety i dokonujemy ich analizy. |
Wychowawcy, Nauczyciele języka polskiego, Ksiądz, Katecheta, Nauczyciel WOS. |
Cały rok szkolny |
|
Szczegółowy termin realizacji
poszczególnych zadań realizowanych w ramach Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Szkoły Podstawowej im. Wł. St. Reymonta w Solcu w roku szkolnym 2017/2018 oparty
jest na:
·
Planie Pracy Szkoły
·
Kalendarzu Roku Szkolnego
·
Programie pracy pedagoga szkolnego
·
Programie zajęć
·
Harmonogramie zajęć
·
Harmonogramie pracy PPP